De NorthSeaChef in Sergio Herman: ‘Noordzee biedt meer dan enkel tarbot, griet of zeetong’
Vijftig chefs uit horeca, catering en onderwijs promoten de Noordzeevis

Het collectief NorthSeaChefs, opgericht door sterrenchef Filip Claeys om de Noordzeevis te promoten, mag meer dan twintig nieuwe leden verwelkomen, onder wie ook de Zeeuwse chefs Sergio Herman en Syrco Bakker. ‘De Noordzee kent geen grenzen.’

Filip Claeys van het Brugse tweesterrenrestaurant De Jonkman, kleinzoon van een visser, kookt al jaren alleen nog met vissen uit onze eigen Noordzee. Hij is de drijvende kracht achter het collectief NorthSeaChefs, dat het duurzaam gebruik promoot van onbekende en onbeminde Noordzeevis gevangen door Belgische vissers.

Dit jaar kent het collectief een serieuze uitbreiding en komen er dubbel zoveel leden bij, waaronder een aantal grote namen (zoals Angelo Roseel van La Durée en Marcello Balardin van Oak) en voor het eerst ook niet-Belgische chefs, al zijn Sergio Herman en Syrco Bakker geen onbekende namen voor de Belgische foodie.

‘De Noordzee kent geen grenzen en ik vind het evident dat NorthSeaChefs ook op ons beroep doet’, aldus Herman. ‘Het is logisch dat Syrco Bakker en mezelf tot die club behoren. Ik ben geboren, getogen en opgegroeid aan de Noordzee.’

‘Toen Filip Claeys me vroeg om lid te worden, moest ik geen moment twijfelen. Filip heeft bij mij in Oud Sluis gewerkt en is een vriend geworden. Daarnaast heb ik in Cadzand met Air Republic en Pure-C twee restaurants die pal aan de Noordzee liggen. Ik werk dus aan de bron en sta ook volledig achter het idee dat die Noordzee meer biedt dan enkel tarbot, griet of zeetong. Dat verhaal van met minder bekende en toch smaakvolle vissen werken, onderschrijf ik. Ook de waarde van bijvangst inzien, vraagt om een stuk opvoeding en bewustzijn. Daaraan wil ik graag meewerken.’

Zes keer per jaar ontvangen alle NorthSeaChefs een ‘blue box’ met tien kilo aan onbekende vissoorten plus wetenschappelijke informatie waarmee ze in de keuken aan de slag moeten gaan. Hun resultaten worden daarna met het publiek gedeeld. Doel is daarmee bekendheid en vraag naar respectvol gevangen onbekende vis te vergroten.