Jupiler zal tijdelijk door het leven gaan als ‘Belgium’. AB InBev verandert de naam naar aanleiding van het WK Voetbal in Rusland.

Marketingmanager Arnaud Hanset van AB Inbev zegt dat het merk 'de eigen identiteit aan de kant schuift voor een hoger doel'. 'We gaan vijf maanden de naam Jupiler vervangen. We willen een volksbeweging opstarten. Al onze verpakkkingen, van blikjes tot supportergadgets, krijgen de naam Belgium.’ Aan het recept van het bier verandert niets, garandeert hij.  

De campagne wil breder gaan dan de Rode Duivels alleen. ‘Ook de Red Flames en de broers Borlée trekken aan de kar.’

In maart zullen de eerste blikjes en flesjes van 'Belgium' in de winkelrekken te vinden zijn. Pas in juli keert de merknaam Jupiler terug. 

'Geschrokken van reacties'

De geruchtenmolen kwam gisteren al op gang, toen alle verwijzingen naar de merknaam Jupiler verwijderd werden aan de brouwerij van Jupille, nabij Luik. Jean-Jacques Velkeniers, het hoofd van AB Inbev West-Europa, zegt geschrokken te zijn van het aantal reacties. 'Niet alleen in de pers, maar ook van cafébazen, winkeliers en de consumenten. Onze klantendienst is volop vragen aan het behandelen'. 

All in red

Dat AB Inbev rond het WK met een stunt zou uitpakken, viel te verwachten. Het is traditioneel een topevenement voor de brouwer. Twee jaar geleden lanceerde hij exclusieve Rode Duivelsblikjes voor het EK in Frankrijk. Toen waren er onder het motto 'All in red' achttien blikjes, elk met een afbeelding van een Rode Duivel.

America

Binnen de biergroep was er in 2016 al een gelijkaardig initiatief: het bekende biermerk Budweiser werd toen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen, en tijdens de Olympische Spelen, tijdelijk 'America'.