TreinTramBus: ‘Descheemaecker vertelt maar deel van de waarheid over besparingen De Lijn’
Marc Descheemaecker. Foto: BELGA

De staking bij De Lijn vandaag is buiten proportie in vergelijking met de besparingen die er komen. Dat vindt Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur, die het over een ‘kleine efficiëntie-oefening’ heeft. ‘Er zijn wel degelijk zware besparingen’, reageert TreinTramBus, dat wel begrip kan opbrengen voor de acties.

Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD stelde in ‘De Ochtend’ op Radio 1 dat De Lijn bij de reorganisatie oorspronkelijk had beloofd de ‘managementstructuur’ en ‘het waterhoofd’ aan te pakken. ‘Het wordt nu duidelijk dat het de onderste niveaus zullen zijn die het zwaarst getroffen worden. Dit is geen reorganisatie, maar een amputatie.’

‘Klopt niet’, reageerde bestuursraadvoorzitter Marc Descheemaecker, die het ACOD ervan beschuldigde met 'sloganeske taal die niet overeenstemt met de realiteit’ het personeel tot staken te overtuigen.

Descheemaecker: ‘Relatief beperkte besparing’

Volgens Descheemaecker is er nooit zoveel geïnvesteerd in openbaar vervoer bij De lijn, maar moet het bedrijf klaarstaan voor de Europese liberalisering. Daarom wordt drie jaar voorzien om ‘heel voorzichtig’ de organisatie te verschuiven ‘naar een organisatie die performanter is en dichter bij de reiziger staat’. Descheemaecker merkt ook op dat de 40 miljoen euro besparingen waarvan sprake is, wordt geherinvesteerd in aanbod en begeleiding.

Volgens de voorzitter van De Lijn gaat het eigenlijk over een ‘relatief beperkte besparing’. ‘We moeten het de komende 3 jaar met zo’n 7 miljoen minder per jaar doen. Dat is in de privé-industrie zelfs geen grote besparingsoperatie, dat noemt men een kleine efficiëntie-oefening.’

TreinTramBus: ‘Focus ligt op financiële’

‘Marc Descheemaecker vertelt maar een deel van de waarheid’, reageerde Stefan Stynen, woordvoerder van reizigersorganisatie TreinTramBus, op Radio 1. ‘In deze regeerperiode wordt 110 miljoen euro bespaard bij De Lijn, dat is wel een fors hoger bedrag.’

TreinTramBus begrijpt de onrust over de invoering van het model ‘basisbereikbaarheid’, waarbij er ‘een ingrijpende hervorming van vijf entiteiten naar vijftien vervoersregio’s’ komt. ‘De vraag is of dat efficiënter zal zijn’, zegt Stynen. ‘Er zal net veel meer coördinatie nodig zijn dan vandaag.’

Tot slot toont de reizigersorganisatie zich bezorgd over politici die aan privatisering van de openbaarvervoermaatschappij denken. ‘De focus ligt op het financiële, terwijl die op de dienstverlening zou moeten liggen. Dat laatste moet de essentie zijn’, zegt Stynen, die benadrukt dat het huidige model van De Lijn, waarbij al de helft van de ritten door onderaannemers uitgevoerd wordt, goed werkt.