'Meer dan 90 procent werknemers De Lijn staakte mee'
archiefbeeld. Foto: BELGA

De vakbonden bij De Lijn kijken terug op een succesvolle actiedag. Meer dan 90 procent van de werknemers nam vandaag deel aan de staking, zo melden zij. Ook vanavond blijft de dienstregeling ernstig verstoord.

Volgens het ACV heeft meer dan 90 procent van de werknemers bij De Lijn vandaag deelgenomen aan de staking. De christelijke vakbond kondigt aan op 21 februari opnieuw onderhandelingen te zullen aanknopen met de directie van de vervoersmaatschappij.

Tijdens die onderhandelingen zullen er geen acties worden ondernomen die de reiziger kunnen treffen, mits op korte termijn resultaten geboekt worden, belooft de christelijke vakbond. 'Zowel de Vlaamse regering als De Lijn moeten beseffen dat de ongerustheid en onzekerheid bij het personeel groot is en blijft', zegt Jan Coolbrandt van ACV Openbare Diensten.

'Dat De Lijn sinds 2008 in besparingsmodus zit en tot 2020 in die modus blijft, is daar niet vreemd aan. Door die aanhoudende besparingen komt de dienstverlening voor de reizigers serieus in het gedrang. Dat moet stoppen.'

Vrijdag maakte de liberale vakbond ACLVB bovendien bekend dat ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB maandag wordt getroffen door een staking.

Hinder

Intussen blijft de staking ook vanavond zorgen voor ernstig verstoord bus- en tramverkeer in Vlaanderen. Er rijdt ook geen enkele kusttram.

In de stad Antwerpen is minder dan een vijfde van de tramchauffeurs aan de slag. Er rijden bijna geen bussen. Ook op het stadsnet van Mechelen en Turnhout rijdt zo goed als geen bus. In de rest van de provincie rijdt ongeveer de helft van de bussen.

Op de streeklijnen in Limburg is bijna de helft van de vroege ritten uitgereden, maar op de stadsnetten van Hasselt, Genk, Sint-Truiden en Tongeren rijdt vrijwel geen enkele bus. Ook de belbussen ondervinden grote hinder en de belbuscentrale is niet bereikbaar voor nieuwe reservaties.

Ook in de provincie Oost-Vlaanderen is de hinder het grootst in de steden. In Gent rijdt tot 20 uur tramlijn 1 om de dertig minuten, net zoals de stadsbuslijnen 3 en 5. Tramlijnen 2 en 4 rijden niet, buslijnen 6, 8, 9, 17, 18, 38 en 39 evenmin. Na 20 uur zullen er geen trams of bussen meer rijden in Gent. Het nachtnet rijdt vrijdagavond wel uit, maar met lichte verstoring. In Sint-Niklaas en Aalst is vrijdagochtend zo goed als geen enkele stadsbus uitgereden.

In de regio rond Gent rijdt ongeveer een kwart van de bussen. In het Waasland rijdt bijna de helft van de bussen, net als in de regio Dender. In de Vlaamse Ardennen rijdt ruim vier op vijf bussen wel.

In Vlaams-Brabant blijft de dienstverlening vrijdagavond zwaar verstoord. In Leuven en omgeving is slechts een kwart van de chauffeurs uitgereden. De nachtbussen van Leuven zullen vrijdagavond vrijwel normaal rijden. In de regio van Overijse rijdt ongeveer veertig procent van de bussen. In de regio's Asse en Haacht rijdt momenteel een bus op de vijf. In de Brusselse rand en in de regio's Grimbergen, Londerzeel en Vilvoorde rijdt geen enkele bus. Op de as Brussel-Ninove (lijnen 126, 127 en 128) wordt vanavond meer hinder verwacht dan tijdens de ochtend.

In West-Vlaanderen tot slot is de hinder het grootst op de stadsnetten en de kusttram. Er rijden ook vrijdagavond geen kusttrams. De stadsnetten van Brugge, Oostende en Kortrijk blijven eveneens ernstig verstoord, maar in Roeselare zijn alle stadsbussen uitgereden. Op de streeklijnen rijdt ongeveer veertig procent van de bussen. De belbuscentrale is gesloten maar de gereserveerde ritten worden uitgevoerd. In West-Vlaanderen zullen de ritten na 20 uur niet meer gereden worden.

Reizigers kunnen voor updates terecht op www.delijn.be. Doordat ook veel bedienden staken die vanuit de regio's de informatie naar de website moeten doorspelen, zullen die updates mogelijk echter onvolledig zijn. 

Herstructurering

De vakbonden kanten zich tegen de nieuwe structuur bij De Lijn, die al goedgekeurd werd door de raad van bestuur. Daardoor zal het aantal managementfuncties en het aantal bedienden dalen. Op een totaal van 1.780 gaat het om 286 mensen. Er komen geen naakte ontslagen, wel worden bedienden niet vervangen bij pensionering of spontaan vertrek.

‘We maken ons klaar om te kunnen concurreren met de privébedrijven als de markt in 2020 vrijgemaakt wordt’, legde De Lijn-topman Roger Kesteloot uit.