Gents openbaar vervoer is zelden sneller dan de auto
Foto: fvv

Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets.

‘Het is een aangename bevestiging om te zien dat de fiets hét stedelijke vervoersmiddel is voor veel mensen’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. Die pleit in een adem voor nieuwe investeringen bij De Lijn, zodat mensen ook vanuit omliggende gemeenten snel in het stadscentrum geraken.

‘Het openbaar vervoer is performant binnen het stedelijk gebied’, zegt schepen Watteeuw. ‘Maar er is inderdaad een probleem bij de verbinding met dat performant netwerk en de rand rond Gent.’ Het Gents MilieuFront onderzocht voor 13 deelgemeenten en voor 23 omliggende gemeenten en steden in de periferie van Gent de tijdsduur om met de fiets, de wagen of het openbaar vervoer te reizen van de kerk (of het dorpsplein) naar de Gentse Korenmarkt. Ook wacht- en wandeltijden zijn in rekening gebracht en de oefening werd zowel tijdens als na de spitsuren gemaakt.

Voor inwoners die niet in de nabijheid van Gent wonen, is de auto bijna altijd het snelste vervoersmiddel. ‘We hebben daarom park-and-rides aangelegd rond Gent, met een hoge frequentie bussen en trams.’ Die overstap betekent volgens de schepen amper tijdverlies.

Sneller met de wagen

Gemiddeld zijn bestuurders vanuit de onderzochte omliggende gemeenten tijdens de spits 13 procent sneller met de wagen dan met het openbaar vervoer, zeker vanuit gemeenten zonder station of goede treinverbinding. In 13 van de 23 omliggende gemeenten zijn bestuurders sneller met de wagen. Om het openbaar vervoer een voorsprong te geven, herhaalt Watteeuw zijn oproep aan de Vlaamse regering om bijkomende investeringen vrij te maken. De bevindingen van het Gents Milieufront zal hij voorleggen aan De Lijn.

Opmerkelijk is wel dat het openbaar vervoer goed scoort in steden met een goede treinverbinding. Tijdens de spits is men sneller met het openbaar vervoer vanuit Deinze, Aalter of Oudenaarde.

Het Gents Milieufront wil meer snelle en logische verbindingen in het openbaar vervoersnet. De trein of de tram zijn, op basis van de resultaten, nu al een sneller alternatief voor de wagen. Buslijnen blijken dan weer het minst tijdsefficiënt. Uit de resultaten blijkt verder dat de fiets voor korte afstanden het snelste vervoersmiddel blijft om je naar het centrum van de stad te begeven. Mensen die binnen een straal van om en bij de 5 km van de kuip van Gent wonen (bijvoorbeeld Drongen en Destelbergen) zijn sneller met de fiets.

Voor alle 13 onderzochte deelgemeenten is de fiets tijdens de spits de snelste optie. Gemiddeld is een pendelaar vanuit de deelgemeenten in de spits 29 procent sneller met de fiets. Tijdens de spits wint de fiets bovendien ook voor langere afstanden aan belang. Dan zijn ook inwoners van Evergem, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem en zelfs uit Wetteren sneller met de fiets dan met de wagen. De organisatie verwacht dat mensen dankzij investeringen in fietsinfrastructuur en de opkomst van elektrische fietsen in de toekomst de auto sneller links zullen laten liggen.