Dit vliegtuig heeft Defensie wel al gekocht
Een F-16 wordt bijgetankt door een Airbus A330 MRTT-tanker Foto: BELGAIMAGE

België is sinds vandaag officieel deelnemer aan het Multirole Tanker Transport-programma (MRTT). Ons land heeft zich ingekocht met een tankvliegtuigl ter waarde van 258 miljoen euro.

De ministerraad gaf eind december al zijn goedkeuring, vandaag werd de deelname geformaliseerd in de marge van de Navo-raad van Defensieministers. Nu de intentieverklaring werd ondertekend, zal worden overgaan tot de bestelling van de Belgische bijdrage, kondigt minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) aan.

Die bijdrage bestaat uit één MRTT-toestel, een militair vliegtuig gebaseerd op een A330 dat ingezet kan worden voor het transport van passagiers en cargo, maar daarnaast ook beschikt over air-to-air refueling, een kit die bijtanken in de lucht toestaat. Het toestel kan ook worden gebruikt voor medische evacuaties.

De aankoop gebeurt door OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, gespecialiseerd in aankopen van militair materieel) via een contract met de firma Airbus, verduidelijkt minister Vandeput.

Toestellen poolen

Tot nu toe heeft België als waarnemer deelgenomen aan het MRTT-programma, dat in juli 2016 van start ging. De vier andere deelnemende landen zijn Nederland, Luxemburg, Noorwegen en Duitsland. Nu ons land toetreedt, groeit de multinationale vloot tot acht vliegtuigen die tussen 2020 en 2024 worden geleverd.

De deelnemende landen kunnen de toestellen poolen. De MRTT-vloot wordt ingezet vanuit Eindhoven als hoofdbasis, maar er komt ook een basis in Keulen. België zal beschikken over 1.000 vlieguren per jaar en kan een beroep doen op de toestellen zodra de eerste operationeel zijn. Het initiatief krijgt ondersteuning van de Navo en de Europese Unie.

‘Dankzij onze bijdrage in de vloot zal Defensie eindelijk beschikken over een air-to-air refueling capaciteit’, aldus minister Vandeput.

‘Dit project is tevens een prachtig voorbeeld van Europese samenwerking inzake defensie. Door samen te investeren en de toestellen vervolgens te delen, werken we een Europees tekort weg. Ons land kan al vanaf 2018 gebruikmaken van de eerste toestellen. Het zal nog tot 2025 duren voor alle acht toestellen operationeel zijn.’