Elf gemeenten willen vliegwet forceren
Steenokkerzeel is een van de elf gemeenten Foto: mh

Elf Vlaams-Brabantse gemeenten en de provincie willen via de rechter een vliegwet forceren. Daarmee leggen ze druk op de federale regering om eindelijk een eerlijke spreiding van de lawaaihinder rond Zaventem te creëren.

‘Al drie regeringen wordt een eerlijke spreiding van de lawaaihinder beloofd, maar ook nu lijkt federaal minister van Mobiliteit François Bellot daar niet in te zullen slagen’, zegt Chris Taes (CD&V), burgemeester van Kortenberg en voorzitter van de provincieraad. ‘Ondertussen blijven Brusselse rechters op vraag van de Brusselse regering maar vliegroutes schrappen, waardoor de inwoners van de Vlaamse Rand steeds meer lawaaihinder moeten dulden.’

Behalve Taes gaat het om de burgemeesters van Steenokkerzeel, Zaventem, Tervuren, Wemmel, Grimbergen, Kampenhout, Herent, Landen, Halle en Dilbeek die de spierballen rollen in het ingewikkelde luchthavendossier. Ze dienen wellicht vandaag een aansprakelijkheidsvordering in bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel.

Rapport afwachten

Minister Bellot heeft momenteel nog geen klacht of dagvaarding ontvangen en kan dus niet meteen reageren op de inhoud van de aansprakelijkheidvordering. Dat stelt de woordvoerder van de minister in een reactie aan Belga. Bellot wil alvast het rapport afwachten van de effectenstudie die hij van de rechter moet uitvoeren.

De minister herinnert eraan dat hij steeds gezegd heeft niet de aanpak van het verleden te willen herhalen die erin bestond om de overlast van streek 1 te verschuiven naar streek 2. Hij werkt daarom aan een algemene aanpak met zeven onderdelen, waarvan de vliegwet er één is.

Die vliegwet moet de procedures vastleggen op welke manier de vliegroutes in de toekomst kunnen worden aangepast. De wet zal dus niet zeggen waar gevlogen mag worden en is dus geen oplossing voor de mensen die vandaag overvlogen worden, verduidelijkt de woordvoerder van Bellot.

Minister Bellot heeft begin vorig jaar zijn globale aanpak voorgesteld aan de leden van de kern, maar er werd vastgesteld dat er geen consensus kon worden gevonden. Op basis van de audit naar het banengebruik, die hijzelf bestelde, heeft de minister beslist dat het systeem van de windnormen moet worden verduidelijkt. Daarnaast moet hij van de Brusselse rechter tegen eind juli 2018 een effectenstudie laten uitvoeren door een onafhankelijke en neutrale onderzoeksinstantie. Die moet een analyse maken van de situatie en concreet voorstellen doen. 'Het is de eerste keer dat een dergelijk onafhankelijk studiewerk wordt ondernomen, het is dus logisch dat we dit rapport gaan afwachten en daarna analyseren', aldus nog de woordvoerder.