Ex-modefotografe hekelt magazines vol ‘dode’ vrouwen
Campagne Saint Laurent uit 2015 Foto: saint laurent

Het is geen vreemd zicht in modecampagnes: modellen in designerkleren die dood lijken te liggen in een fotogeniek decor. Voormalig modefotografe Jennifer Moss uit Los Angeles vindt het akelig en onderscheidt nog drie verontrustende trends in de branche.

‘Als een vrouw, als moeder van een dochter en als consument, vind ik het alarmerend dat er vandaag veel advertenties zijn waarop vrouwen voorgesteld worden als dode lichamen’, vertelt Moss aan BBC. Dit legt volgens haar een veel groter probleem bloot: de vrouw wordt in de branche nog steeds geportretteerd als slachtoffer.

Naast de categorie bange of dode vrouwen, ziet Moss dat de modewereld nog drie andere stijlen hanteert in campagnes. Modellen zijn vaak schaars gekleed en nemen volgens haar suggestieve en seksueel getinte poses aan, al dan niet op een bed.

Nog een probleem: vrouwen worden vaak afgebeeld als meisjes, waardoor ze onzekerheid en onderdanigheid uitstralen. Tot slot heeft ze er een probleem mee dat het gezicht van de modellen niet zichtbaar zijn en de vrouwen bijgevolg geen identiteit hebben.

‘De foute boodschap dat campagnes hiermee uitstralen is dat de dood, (seksuele) onderdanigheid en objectivering glamoureus zijn. Ze zenden vrouwen een signaal dat ze zachtmoedig, timide en bang moeten zijn als ze over straat wandelen’, klinkt het.

Maar het is niet allemaal slecht nieuws. Volgens Moss manifesteert zich langzaam een nieuwe trend binnen de modefotografie. ‘Je ziet steeds meer sterke, succesvolle vrouwen opduiken in campagnes. Ze kijken recht in de camera en worden gefotografeerd vanuit kikvorsperspectief waardoor ze groots lijken.’

Ex-modefotografe hekelt magazines vol ‘dode’ vrouwen
Miley Cyrus poseerde voor Marc Jacobs naast een lijk
Ex-modefotografe hekelt magazines vol ‘dode’ vrouwen
Erg gelukkig lijkt dit model niet in haar Gucci-jurk
Ex-modefotografe hekelt magazines vol ‘dode’ vrouwen
Een campagnebeeld voor Victoria Beckham uit 2015