Stockholm bant seksistische reclame uit straatbeeld
Seksistische reclame hoort niet thuis in het straatbeeld Foto: REUTERS

In de straten van Stockholm zult u binnenkort geen seksistische of racistische reclame meer tegenkomen. In navolging van Parijs en Londen wil de Zweedse hoofdstad een verbod invoeren.

De Zweden van kledingketen H&M zorgden eerder dit jaar nog voor een wereldwijde rel door een reclamebeeld met een zwart jongetje die door velen als racistisch werd bestempeld.

Maar als het van politicus Daniel Helldén afhangt zullen soortgelijke reclamebeelden voortaan niet meer zo gemakkelijk worden verspreid in Stockholm. Hij wil een ban op seksistische en racistische reclame in het straatbeeld van de Zweedse hoofdstad en hoopt dat andere steden zullen volgen.

Het staat al langer op de agenda van zijn partij, de Zweedse Groenen, maar door het recordaantal immigranten is het nog belangrijker geworden dat beter wordt opgelet met stereotypering en racisme in publieke ruimtes, vertelt Helldén aan de BBC. ‘Ik heb een verantwoordelijkheid naar alle inwoners van Stockholm.’

Daarnaast is het bannen van seksistische reclame ook een persoonlijke missie om zijn jonge dochters te beschermen. ‘Ik ken mijn dochters, ze hebben dat niet graag. Het zorgt ervoor dat ze zich slecht gaan voelen.’

Om te bepalen welke reclame de grens overschrijdt, worden de richtlijnen van Reklamombudsmannen gevolgd, de Zweedse reclamewaakhond. De gemeenteraad zou het voorstel naar alle verwachting later deze maand goedkeuren. In Parijs werd vorig jaar al zo’n verbod ingevoerd, en ook in Londen en Genève kennen ze soortgelijke maatregelen.