Kustgemeenten passen slogan aan na ophef
Foto: triootjeaandewestkust.be

Om hun Valentijnsarrangementen in de verf te zetten, hebben drie kustgemeentes de actie ‘Triootje aan de Westkust’ gelanceerd. Een knipoogje naar het liefdesspel, maar in de Franse vertaling bleek de knipoog lang niet zo subtiel. De slogan wordt aangepast.

Heel wat Walen trokken grote ogen toen ze de actie Triootje aan de Westkust ontdekten. De toeristische diensten van De Panne, Koksijde-Oostduinkerke en Nieuwpoort willen met de actie hun activiteiten voor Valentijn promoten, maar hadden misschien iets meer tijd moeten spenderen aan de Franstalige versie van de site. Wie daarnaar doorklikt, krijgt het volgende te zien.

Kustgemeenten passen slogan aan na ophef
Foto: triootjeaandewestkust.be

‘Une Partouze à Trois à la Westkust’, luidt de titel. Waar ‘triootje’ in het Nederlands nog subtiel knipoogt naar de dubbele betekenis, is ‘une partouze à trois’ in het Frans iets minder subtiel: het is het Franstalige equivalent van ‘een orgie met drie’.

Daarop kwam hoongelach in het Franstalige deel van ons land. ‘Omdat toeristische sites zich doorgaans toch op gezinnen richten, vermoeden we dat deze vrije vertaling niet echt zo bedoeld was’, schrijft de RTBF. ‘Het resultaat van iets te snel willen zijn, door een online woordenboek te gebruiken bijvoorbeeld.’

Aandacht

'We hebben inderdaad gemerkt dat er wat ophef is ontstaan over onze Franstalige campagneslogan', reageert Peter Bruneel van de toeristische dienst in Koksijde. 'De vertaling is iets te dubbelzinnig uitgevallen. Al is het natuurlijk onzin dat we een online woordenboek zouden hebben gebruikt. Het is natuurlijk weer typisch om meteen aan te nemen dat een lokale toeristische dienst zo amateuristisch te werk zou gaan.'

De drie organiserende gemeenten hebben besloten om een nieuwe Franstalige campagneslogan te gebruiken, die later vanavond op de website wordt bekendgemaakt. 'Intussen zijn we toch maar mooi met heel wat aandacht weggelopen', stelt Bruneel vast. 'Ook in Wallonië heeft onze campagne nu al heel veel mensen bereikt. En die blijven allemaal meer dan welkom om de komende Valentijnsdagen bij ons door te brengen.'