Hippe campagne moet Gentse azalea redden
Ook Julie’s House werd opgefleurd met azalea’s

Zeventien Gentse horecazaken kleuren deze maand extra fleurig dankzij de aanwezigheid van azalea’s. De campagne wil de Gentse azalea opnieuw hip en trendy maken.

Het gaat niet goed met de Gentse azalea, destijds het sierteeltproduct bij uitstek op de Gentse Floraliën. De voorbije decennia daalde het aantal kwekers zienderogen. Er mag dan wel sprake zijn van schaalvergroting in de sector, de cijfers van het AVBS, het Algemeen Verbond van Belgische Sierteelt, liegen er niet om. In 2010 waren er nog 133 azaleatelers, zeven jaar later is dat 79. Momenteel worden nog zo’n 27 miljoen Gentse azalea’s geproduceerd, goed voor 40 miljoen euro per jaar.

Oubollig

De Gentse azalea, die in 2010 na een lang aanslepende procedure erkend werd als eerste niet-eetbaar streekproduct, blijkt last te hebben van een oubollig imago. De plant vraagt ook enige aandacht op het vlak van verzorging en dat is in deze drukke tijden waarin tweeverdieners zich te pletter lopen van werk naar school en kindercrèche weleens een probleem.

Daar wil de Vlaamse dienst voor agromarketing Vlam iets aan doen, te beginnen in de bakermat van de azalea: Gent. De Vlam selecteerde zeventien horecazaken die een jong imago uitstralen. Hoeveel azalea’s ze wilden en hoe ze die in hun zaak integreren, mochten de handelaars zelf bepalen. Onder meer Julie’s House, Madam Bakster, Balls & Glory en de Holy Food Market nemen deel aan de actie. Op de website vindt u een lijst met alle deelnemers.

Bovenop de azalea’s zelf levert de Vlam aan de handelszaken ook bierviltjes, postkaarten en servetten die geïllustreerd zijn door dS-illustratrice Eva Mouton. Die maakte in haar speelse stijl grappige illustraties met duidelijke verwijzingen naar Gentse uitdrukkingen.