Air Belgium belooft 600 extra banen
Foto: air belgium

De komst van Air Belgium naar de luchthaven van Charleroi moet zeshonderd extra banen opleveren. Dat belooft de nieuwe luchtvaartmaatschappij, die eind maart al haar eerste vlucht naar Hongkong wil uitvoeren.

Air Belgium en Brussels South Charleroi Airport maakten vandaag op een gezamenlijke persconferentie bekend dat de komst van de nieuwe luchtvaartmaatschappij voor elk van beide partijen driehonderd jobs zal genereren.

De maatschappij vertrouwt erop dat het haar vlieglicentie op tijd zal rondkrijgen om eind maart de lucht in te kunnen gaan. De eerste bestemming wordt Hongkong, gevolgd door andere bestemmingen in Azië. Midden februari verwacht de luchtvaartmaatschappij haar eerste van vier Airbus A340-300-vliegtuigen.

Aanvankelijk wilde Air Belgium vorig jaar al starten met haar vluchten, maar dat is dus niet gelukt.

Achter Air Belgium, dat op papier al twee jaar bestaat, zit een groep Belgische ondernemers. Een van hen is Niky Terzakis, de voormalige topman van de in Luik gevestigde cargomaatschappij TNT ­Airways. Welke geldschieters er betrokken zijn, is niet bekend. 'Dat is niet het onderwerp van deze persconferentie', klonk het vanmorgen in Charleroi.

De luchthaven van Charleroi zal een van haar terminals aanpassen aan de noden van de langeafstandspassagiers. De huidige Terminal Sud wordt omgebouwd tot een ‘premiumterminal’, om de premium- en businessclassreizigers van Air Belgium te ontvangen. De werkzaamheden beginnen eind mei en zullen een jaar duren. Tot dan komen er tijdelijke oplossingen ‘om het comfort van de reizigers al vanaf de eerste vluchten te verzekeren’.

Het luchthavenbestuur maakt hiervoor 10 miljoen euro vrij. Het Waalse Gewest komt dan weer tussenbeide met 20 tot 30 miljoen euro om de landingsbanen te verlengen, zodat de grote toestellen die intercontinentale vluchten uitvoeren, beter geaccommodeerd kunnen worden.  

De luchthaven van Charleroi is vandaag al goed voor 2.000 directe banen.

500.000 passagiers

Met de vier geleasede vliegtuigen wil Terzakis op een jaar 500.000 reizigers vervoeren. 'Maar we gaan daar niet stoppen', luidt het ambitieus. Het akkoord met de regionale luchthaven geldt voor tien jaar. Bedoeling is om Charleroi van het etiket 'low-cost' te verlossen. Beide partijen mikken op 'innoverende diensten' die de reiziger elders in België niet heeft.