Duo achter bekende Antwerpse moslim-site op prestigieuze Forbes-lijst
Taha Riani en ­Hanan Challouki: ‘Onze generatie is anders. Jong, mondig, ambitieus.’ Foto: Wim Kempenaers

De twee oprichters van het communicatiebureau Allyens en de populaire website Mvslim.com, Hanan Challouki (25) en Taha Riani Achhab (21), prijken op de Europese ‘30 under 30’-lijst van het Amerikaanse magazine Forbes.

Forbes maakt maandag de ‘30 Under 30 Europe’-lijst bekend. De lijst bestaat uit 300 jonge Europese vernieuwers, ondernemers en leiders die jonger zijn dan dertig en die een verandering konden teweegbrengen in een van de categorieën die Forbes bekeek.

Op die lijst staan dit jaar - in de categorie ‘Media en Marketing’ - ook de twee Belgen achter de website Mvslim.com en het communicatiebureau Allyens.

Twee jaar geleden hadden ze nog geen idee of er iemand geïnteresseerd zou zijn in hun initiatief, maar Hanan Challouki en Taha Riani sloegen de nagel op de kop toen ze besloten een tegenwicht te bieden tegen het negatieve nieuws waarmee de islam vaak wordt geassocieerd. Ze richtten de website Mvslim.com op. Die bevat nieuwsberichten door moslims, voor iedereen. Uit de hele wereld is er belangstelling voor verhalen over de leefwereld van hedendaagse moslims. De teller staat nu op miljoenen unieke bezoekers, van wie een groot aantal uit de Verenigde Staten.

‘Met Mvslim.com willen we de stereotype beeldvorming aanpakken. Als de media niet meewillen, dan kan je maar het beste je eigen medium creëren’, aldus Challouki in een eerder interview met De Standaard.

Daarnaast heeft het duo ook een eigen communicatiebureau opgericht. Ze focussen op inclusieve communicatie en willen diversiteit stimuleren. Ze werken onder meer samen met Ketnet en Colruyt.