Singapore huurt ‘influencers’ in om begroting te promoten
‘Grijp je kans om je mening met de overheid te delen!’, zegt Chelsea Teng (@cheowster) op Instagram. cheowster Foto: Instagram/@

Het Ministerie van Financiën van Singapore heeft meer dan 50 zogenaamde ‘influencers’ ingehuurd om de begroting voor 2018 te promoten. Een poging om jonge Singaporezen te bereiken.

Iemand die op sociale media (Facebook, Instagram, YouTube...) een groot aantal volgers heeft, wordt tegenwoordig een ‘influencer’ genoemd. Omdat zoveel mensen naar hen opkijken, strijken zij soms flinke sommen geld op door slimme sponsorcontracten, waarbij ze met een post bijvoorbeeld kledij, juwelen, voeding of drank gaan promoten.

Doorgaans werken ‘influencers’ samen met grote bedrijven of reclamekantoren, maar in Singapore heeft de overheid er nu ook brood in gezien. Sinds eind vorig jaar zijn tientallen ‘influencers’ plots de Singaporese begroting voor 2018 aan het promoten.

Kaiting Cheng bijvoorbeeld heeft 21.800 volgers op Instagram. Op oudejaarsdag riep ze hen op om wensen en noden over te maken ‘om de overheid te helpen met zijn begroting’. Enkele dagen later vroeg Tracy Ong haar 31.400 volgers : ‘Raad eens waar ik naar kijk? De website voor de begroting van 2018!’ Volgens Ong staat de website vol ‘fun facts’ en informatie over hoe de overheid de Singaporezen helpt.

Een woordvoerder van het Ministerie van Financiën bevestigde de samenwerking met ‘influencers’ aan de krant The Straits Times. De bedoeling is om meer dan 225.000 jonge Singaporese Instagramgebruikers te bereiken. Behalve met de boodschap dat het ‘in overeenstemming met gangbare prijzen’ was, wou het ministerie niet kwijt hoeveel de campagne kostte.