Het Vlaams Rampenfonds gaat de storm die donderdag over ons land trok, waarschijnlijk niet erkennen als ramp. Het noodnummer 1722 raakte nochtans al snel overbelast. ‘Pure chaos.’

Om erkend te worden als ramp, moeten windsnelheden gemeten worden van 120 km/uur. Bij het KMI is de hoogst gemeten waarde momenteel 119 km/uur. Die werd gemeten in Deurne.

Wim Claes, teamcoördinator van het Vlaams Rampenfonds, wijst er ook op dat, sinds de wijziging van het betreffende decreet, particulieren die schade hebben geleden zich in eerste instantie moeten wenden tot hun verzekeraar en dus niet meer bij het Rampenfonds aankloppen. Het fonds is wel nog verantwoordelijk voor bijvoorbeeld landbouwschade.

Foto’s

In Antwerpen, waar de storm bijzonder zwaar huishield, heeft gouverneur Cathy Berx voorlopig nog geen aanvragen gekregen om de storm van donderdag tot ramp te laten erkennen, maar dat kan de volgende dagen natuurlijk nog veranderen.

Haar kabinet wijst erop dat gemeentebesturen alle schademeldingen moeten verzamelen en aan de gouverneur moeten vragen de procedure tot erkenning op te starten. Wie schade geleden heeft, kan best aangifte doen bij zijn gemeente én zijn verzekeringskantoor. Indien de overheid de storm tot ramp erkent, zijn voor een financiële tegemoetkoming bewijsstukken als foto’s en facturen nodig.

Noodnummer overbelast

Op het noodnummer 1722 (voor niet levensbedreigende problemen) kwamen gisteren 31.221 oproepen binnen, ‘Een absoluut record’, zegt Erwin Hertens, directeur van de dienst 112 in Het Nieuwsblad. Dat nummer bestaat pas sinds augustus en wordt geactiveerd bij noodweer. Gisteren was pas de vierde keer dat dit gebeurde.

Het noodnummer moet ervoor zorgen dat het ándere noodnummer 112 niet overbelast zou raken, maar raakte gisteren wel zelf overbelast. De wachttijd om binnen te geraken, liep op een bepaald moment op tot meer dan een uur. Gevolg: mensen begonnen tóch weer naar de 112 te bellen. Waarop verschillende brandweerzones nog andere callcenters met andere nummers oprichtten.

 

Te weinig personeel

‘Pure chaos’, zegt Alain Schellekens, ACOD-afgevaardigde van de noodcentrale 101. ‘Maar je kon dit natuurlijk al van ver zien aankomen. De 1722-oproepen komen in dezelfde meldkamer aan als die van de 112. Er is een noodnummer bijgekomen, maar er is niet méér personeel in dienst genomen. Het is allemaal goed bedoeld, maar met twee man en een paardenkop kan je zoiets nooit bolwerken.’

Wachttijden waren onvermijdelijk, zegt Hertens. ‘Onze operatoren kunnen elk dertig oproepen per uur behandelen. Met de 30.000 oproepen voor de storm hadden we dus eigenlijk 200 mensen moeten inzetten. Je begrijpt dat zoiets onmogelijk is. Er zijn dus wachttijden ontstaan. Dat is jammer, maar helaas onvermijdelijk.’