Zo wil H&M nieuwe racismerel voorkomen

Bij H&M draaien ze overuren om hun imago te herstellen na de heisa die is ontstaan door een kindertrui. De aanstelling van een diversiteitsmanager moet voorkomen dat de Zweedse kledingketen nogmaals in de fout gaat.

Een storm van protest op de sociale media, een oproep tot een consumentenboycot in verschillende landen, bekende gezichten die hun samenwerking stopzetten en zelfs de bestorming van enkele winkels in Zuid-Afrika. De schade door een zwart jongetje te fotograferen in een trui met opschrift ‘coolest monkey in the jungle’, tofste aapje in het oerwoud, is immens.

De modeketen nam de omstreden trui uit de rekken en schrapte de reclamecampagne, maar H&m wil het niet nog eens meemaken. Daarom heeft de Zweedse modeketen iemand aangeduid die moet toezien op diversiteit en inclusiviteit, Annie Wu. Zij was eerder al binnen het bedrijf actief als manager voor werknemersrelaties.

‘Hoewel het incident helemaal niet zo bedoeld was, toont het wel aan hoe groot onze verantwoordelijkheid is als wereldmerk’, aldus het bedrijf. ‘Vandaar onze beslissing om een diversiteitsmanager aan te duiden, zodat we hieruit kunnen leren. Racisme en vooroordelen in welke vorm dan ook, opzettelijk of per ongeluk, kunnen we gewoon niet aanvaarden.’