Je maakt duizenden foto’s met je smartphone. Maar een kiekje terugvinden, dat voelt soms als zoeken naar een speld in een hooiberg. Op recente iPhones en Android-toestellen is dat nochtans helemaal niet zo moeilijk. Je hoeft alleen maar een goed gekozen trefwoord in te voeren.

Trefwoorden zijn al sinds jaar en dag de uitgelezen manier om in een berg digitale foto’s de gezochte opnames boven water te krijgen. Het goede nieuws is dat je die zogeheten tags tegenwoordig niet meer met de hand hoeft in te voeren. Desktopprogramma’s als Photoshop Elements en Apple Foto’s zijn uitgerust met geavanceerde beeldherkenningstechnologie: elk kiekje wordt grondig geanalyseerd en vervolgens automatisch ingedeeld in een of meer toepasselijke categorieën. Sinds kort zitten deze algoritmes ook ingebakken in de foto-apps van iOS en Android, en ze zijn een pak slimmer dan je zou denken.

Van aanlegsteiger tot zebrapad

iPhone-gebruikers kunnen deze tip onmiddellijk uitproberen met de Foto’s-app van iOS. Werk je met Android, zorg dan dat je Google Foto’s gebruikt (met de Galerij-app lukt het niet) en vergewis je ervan dat de back-upfunctie van deze toepassing geactiveerd is. In tegenstelling tot Apple analyseert Google de beelden namelijk niet op het toestel zelf, maar in de cloud.

Via de zoekfunctie van beide foto-apps kan je vervolgens honderden, misschien wel duizenden trefwoorden uitproberen. Je kan het zo gek niet bedenken: van ‘aanlegsteiger’ tot ‘zonsondergang’, van ‘autobus’ tot ‘zebrapad’ en van ‘act’ (zoals een concert) tot ‘zelfbedieningsrestaurant’. Deze voorbeelden komen uit iOS omdat we de meeste kiekjes met een iPhone schieten, maar de trefwoorden van Android zijn vergelijkbaar. Uiteraard kan je ook nog gewoon zoeken op een locatie of een persoon, dankzij geotagging (positiebepaling via de gps-chip) en gezichtsherkenning – twee features die op smartphones al veel langer beschikbaar zijn.

Straks nog straffer

Helemaal vlekkeloos werkt de fotoanalyse overigens nog niet. Zo glipt er tussen de zonsondergangen nog weleens een zonsopgang en verscheen in de categorie ‘voedsel’ bij ons zowaar een plastic badeend. Om dit soort missers in de toekomst uit te sluiten, heeft Google het Crowdsource-platform ontwikkeld. Via de gelijknamige Android-app en website kan iedere gebruiker een bijdrage leveren aan de kwaliteit van Google Foto en verschillende andere diensten van de zoekgigant, zoals Google Maps en Google Translate.

Je kan ook rechtstreeks naar de Google Image Labeler surfen, een onderdeel van het Crowdsource-platform dat specifiek bedoeld is om de nauwkeurigheid van de fotoanalyse te verbeteren. Klik hier gewoon een categorie aan, beantwoord bij de voorgeschotelde foto’s een simpele vraag (zoals: bevat deze afbeelding een hemel?) en de beeldherkenning zal de volgende keer weer nét iets accurater zijn.