Roularta koopt vrouwenbladen Sanoma
Sanoma houdt alleen nog maar interieurbladen over. Foto: BELGA

De Finse uitgever Sanoma kondigt een collectief ontslag aan en schrapt 96 banen. Dit moet de weg effenen voor de verkoop van zijn vrouwenbladen aan Roularta. Roularta stuurt meteen ook een winstwaarschuwing uit. Er komt geen dividend, afgelopen jaar was er verlies.

Roularta kwam met een dubbele boodschap. Afgelopen jaar slikte de groep verlies door tegenvallende reclame-inkomsten en oplopende kosten. Er komt geen dividend. Anderzijds koopt het de vrouwenbladen van Sanoma. Het gaat om Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael en verder titels als La Maison Victor, She Deals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only.

De totale omzet van die merken (inclusief websites en line extensions) bedraagt 78 miljoen euro. Roularta betaalt inclusief de pensioen- en abonnementenverplichtingen een som van 33,7 miljoen euro.

Xavier Bouckaert, ceo van Roularta Media Group, spreekt van een ‘prachtige opportuniteit’. De portefeuille van de Sanoma-vrouwenbladen is volgens hem erg complementair aan die van Roularta, dat nu vooral bekend is van bladen als Trends/Tendances en Knack. Roularta verkoopt anderzijds de titels 'Ik ga Bouwen/Je vais Construire' voor een prijs van 1 miljoen euro aan Sanoma.

De verkoop van de vrouwenbladen door Sanoma gaat gepaard met een collectief ontslag waarbij 96 banen verdwijnen. Roularta, dat zelf een eigen administratie en verkoopsapparaat heeft, koopt op die manier een ‘gesaneerde organisatie’. Het gaat om een intentie tot collectief ontslag die nog moet onderhandeld worden met de vakbonden. De omvang van de beoogde sanering maakt alvast een diepe indruk op het personeel van Sanoma.

Sanoma merkt in het persbericht op dat de interieurmediamerken zoals Feeling Wonen, Gael Maison en Wonen Landelijke Stijl en het content marketing agentschap HeadOffice onderdeel blijven van Sanoma.

Winstwaarschuwing

Opvallend is dat Roularta meteen ook een winstwaarschuwing uitstuurt. De groep zegt dat ze in 2017 geconfronteerd werd met een daling van de reclamebestedingen en met extra investeringskosten in verband met de uitbouw van Storesquare en andere eenmalige kosten. Roularta schrapt het dividend en zegt dat de groep operationeel in het rood dook.

Roularta maakte afgelopen jaar bekend uit Medialaan (VTM) te stappen en een belang van 50 procent in Mediafin (Tijd, L’Echo) te kopen. Voor 2018 zouden lagere kosten en de deelneming in Mediafin winst moeten opleveren. Er komt ook een uitzonderlijke winst van zo'n 145 miljoen op de verkoop van de aandelen Medialaan. Dat geld komt nog dit kwartaal binnen.

Vanaf 2019 dalen de financiële kosten bij Roularta met circa 4,5 miljoen door de terugbetaling van een obligatielening van 100 miljoen euro en dalen de leasingkosten met 9 miljoen door de afronding van de Econocom-contracten.

Van Sanoma blijft er in België ondertussen niet veel over.  Eerder kocht De Persgroep al TV-bladen zoals Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya over van Sanoma. Sanoma trok zich ook al terug uit de TV-zenders Vier en Vijf en het productiehuis Woestijnvis. Het houdt eigenlijk alleen nog maar interieurbladen over.

Met deze verkoop lijkt de hertekening van het Vlaams medialandschap grotendeels rond. Momenteel zijn Telenet, Mediahuis en Waterman&Waterman nog in onderhandeling over de toekomst van SBS en Woestijnvis. De bedoeling is dat Telenet voor 100 procent eigenaar wordt van de zenders en het productiehuis.