Demonstranten hebben in Zuid-Afrika geprotesteerd aan filialen van H&M. In Johannesburg en Pretoria werden de winkels gedeeltelijk vernield. Het vandalisme kwam er na een reclamecampagne van H&M die als racistisch werd bestempeld.

Na de demonstraties tegen H&M in Zuid-Afrika heeft de modeketen al haar vestigingen in het hele land tijdelijk gesloten. Actievoerders protesteerden zaterdag voor verschillende H&M-winkels en drongen er gedeeltelijk binnen. ‘H&M is een racistische winkel’, zei Benjamin Disoloane van de Economische Vrijheidsstrijders, een radicaal-linkse oppositiepartij die mee achter de acties zat, aan nieuwssite News24.

Bij de acties raakten geen klanten of werknemers gewond, zei H&M. De veiligheid van werknemers en klanten staat evenwel voorop, en daarom worden de winkels tijdelijk gesloten. Het is nog onduidelijk wanneer ze zullen heropenen.

In een winkelcentrum in de buurt van de economische metropool Johannesburg drongen mensen een H&M-winkels binnen en gingen ze aan het plunderen, zegt de politie via Twitter. De politie moest rubberen kogels inzetten tegen de actievoerders. In een video van nieuwszender eNCA waren omvergeworpen etalagepoppen te zien, kapotte spiegels en kledingstukken op grond.

‘Coolest monkey’

De ophef ontstond nadat de Zweedse onderneming een gekleurde jongen model had laten staan voor een online advertentie op zijn Britse webshop in een trui met opschrift ‘Coolest monkey in the jungle’.

Er kwam veel kritiek op de advertentie. Manchester United-spits en Rode ­Duivel Romelu Lukaku postte op zijn ­Instagram-pagina een bijgewerkte foto. Hij verving de tekst door de boodschap ‘black is beautiful’ en schreef: ‘Je bent een prins die binnenkort koning zal zijn. Laat niemand je iets anders vertellen’.

De Amerikaanse basketbalspeler ­LeBron James deelde ook een bewerkte foto, waarop hij het zwarte jongetje ‘king of the world’ noemt. De Canadese zanger The Weeknd liet via Twitter dan weer weten de samenwerking met H&M stop te zetten. De kledinglijn van de artiest werd bij H&M verkocht.

Maar er zijn ook voorstanders van de campagne. De Standaard-columnist Filip Joos vindt de commotie rond de hoodie met het opschrift ‘coolest monkey in the jungle’ overroepen. H&M keek met die affiche net voorbij kleur.

Ondertussen heeft H&M zich al verontschuldigd en het beeld ingetrokken. ‘H&M is er sterk van overtuigd dat racisme en vooroordelen, of ze nu zo bedoeld zijn of niet, onaanvaardbaar zijn’, zei de modeketen zaterdag.