Luchtvervuiling in Vlaanderen erger dan gedacht
Foto: *
Tot in de kleinere Vlaamse gemeenten worden de Europese normen voor stikstofdioxide overschreden. Dat blijkt uit een nieuw luchtkwaliteitsmodel van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) dat vervuiling tot op straatniveau in kaart brengt.

Niet alleen in Brussel, Antwerpen of Gent, maar in zowat alle Vlaamse steden en gemeenten zijn er straten waar de gemiddelde jaarconcentratie van stikstofdioxide (NO2) de Europese grenswaarden overschrijdt. NO2 wordt vooral uitgestoten door diesels, en geeft een goede indicatie van luchtvervuiling veroorzaakt door verkeer. Vlaanderen is één groot verstedelijkt gebied, waardoor het hele grondgebied in de alarmzone zit. Niet alleen in stads- en gemeentekernen, maar ook op de steenwegen ertussen – met lintbebouwing en baanwinkels – gaan de waarden in het rood.

Het nieuwe model, dat de onderzoeksinstelling VITO ontwikkelde samen met de VMM, houdt voor het eerst rekening met street canyons, smalle straten met bebouwing waar de vuile lucht blijft hangen. Er werden nieuwe kaarten gemaakt voor NO2, maar ook voor dieselroet (black carbon), en voor fijn stof (PM2,5 en PM10). Vooral voor het verkeersgerelateerde NO2 en dieselroet zijn de verschillen tussen het oude en het nieuwe model frappant.

Bekijk hieronder de verschillen voor Leuven. Vergelijk de oude met de nieuwe luchtvervuilingskaarten voor 20 steden en gemeenten. 

Leuven

na voor
voor na
 

Meer voor abonnees

Vergelijk de oude met de nieuwe luchtvervuilingskaarten voor 20 steden en gemeenten. Naar de kaarten >

Bekijk het volledige model op VMM