Vijf voorlopers in autonoom rijden
De Autolipot van Tesla is een begrip. Foto: reuters

Specialisten voorspellen dat het geen tien jaar meer duurt voor de eerste autonome auto’s op onze wegen rondrijden. Vijf merken (Audi, Tesla, BMW, Mercedes en Volvo) bieden vandaag al modellen aan die deels zelfstandig kunnen rijden.

Autonoom rijden wordt opgedeeld in verschillende niveaus. Op niveau 1 rijdt een auto beperkt zelfstandig, op niveau 5 rijdt hij volledig autonoom. We overlopen even de verschillende niveaus:

Niveau 1: Op dit niveau neemt één enkele soort rijhulp iets van je over. Een adaptieve snelheidsregelaar bijvoorbeeld, die zelfstandig gas geeft en remt, terwijl jij nog steeds actief stuurt. Je moet natuurlijk op elk moment de volledige controle over de auto terug kunnen overnemen.

Niveau 2: Hier nemen twee soorten rijhulp werk uit je handen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie. Daardoor rijdt de auto zelfstandig achter een voorligger en blijft hij perfect op zijn rijstrook. Je kunt dus je handen van het stuur houden, maar moet nog steeds het verkeer in het oog houden en op elk moment de controle terug kunnen overnemen.

Niveau 3: Op dit niveau zorgt de auto zelf voor de bediening van het gas- en rempedaal, en voor de bediening van het stuur. Jij hoeft je aandacht niet meer op de weg en op het andere verkeer te houden – dat doet de auto immers ook voor jou – maar je moet wel kunnen ingrijpen als de auto daarom vraagt.

Niveau 4: Ook hier doet de auto alle werk, en loodst hij je een hele rit lang door het verkeer zonder dat je hoeft in te grijpen. Vraagt de auto wel om in te grijpen (omdat er bijvoorbeeld een stuk van de rit volgt waarbij hij je input nodig heeft) maar doe je dat niet, dan brengt hij zich automatisch en veilig tot stilstand aan de kant van de weg.

Niveau 5: Op het hoogste niveau rijdt een auto volledig zelfstandig, zonder enige input van chauffeur of passagiers. Daarbij doet hij het minstens even goed als, of zelfs beter dan een chauffeur. In alle omstandigheden slaagt de auto erin om zich zelfstandig naar zijn bestemming te navigeren.

Voorbeelden in praktijk

1. Audi

Met de A8 presenteert Audi naar eigen zeggen de allereerste auto die op niveau 3 rijdt. In sommige situaties, zoals files, hoeft de chauffeur zijn aandacht niet meer op de weg te houden. Toch moet hij nog steeds alert blijven, omdat het systeem kan vragen om manueel tussen te komen. Omdat de wetgeving nog niet aangepast is, is het systeem bij ons nog niet beschikbaar.

2. Tesla

De Californische constructeur is al even bekend om de prestaties van zijn elektrische auto’s als om het Autopilot 2.0-systeem, dat een groot deel van het rijden overneemt, inclusief op secundaire wegen en in de stad. De chauffeur moet steeds alert blijven, maar dankzij regelmatige software-updates zou de hardware klaar moeten zijn voor steeds meer autonomie.

3. Mercedes

Met de nieuwe E-Klasse en S-Klasse slaat Mercedes steeds verder de weg van autonoom rijden in. De twee modellen kunnen zelfstandig inhalen op de snelweg en parkeren zonder chauffeur aan boord. Dat doe je namelijk via een smartphone-app.

4. BMW

BMW volgt het merk met de ster op de voet en hinkt qua autonoom rijden dus niet achterop. De meeste modellen trekken zich zo goed als zonder externe hulp zelfstandig uit de slag in files. Zoals heel wat massaconstructeurs dus? Zeker, maar de Beiers hebben ook een zelfstandige parkeerfunctie met afstandsbediening. Ook al laat die de wielen niet draaien, zoals bij Mercedes.

5. Volvo

Bij Volvo is veiligheid altijd van belang. En omdat de chauffeur in de meeste gevallen verantwoordelijk is voor een ongeval, willen de Zweden hem ontheffen uit zijn taak. Al wil dat niet zeggen dat hij niet meer achter het stuur mag kruipen. De huidige Volvo’s krijgen dus technologie mee waarmee de auto reageert in noodgevallen. Ze kunnen ook zowat volledig zelfstandig rijden op snelwegen, maar de chauffeur moet zijn aandacht er nog steeds bijhouden.