Kan je de slaap ook moeilijk vatten? Het is normaal in deze tijd van het jaar
Foto: Shutterstock

Duurt het tegenwoordig lang – soms uren – voordat je indommelt, dan ligt het probleem niet noodzakelijk bij jezelf. Het donkere weer van de voorbije weken speelt een grote rol. Dat zegt slaapexpert Johan Verbraecken van UZ Antwerpen.

Slecht slapen tijdens de wintermaanden: is het louter toeval of zit er meer achter? Volgens slaapexpert Johan Verbraecken is er wel degelijk een reden. ‘Mensen moeten voldoende blootgesteld worden aan daglicht voor een goede afstelling van hun biologische klok. Als je buiten komt, krijg je gigantisch veel licht binnen in vergelijking met binnenblijven. Het verschil is enorm. Maar de voorbije weken zijn heel donker, waardoor je sowieso te weinig licht opneemt’, klinkt het.

Dat fenomeen heeft gevolgen voor je slaappatroon. ‘Vooral personen die van nature al geen goede slapers zijn, kunnen in deze periode meer moeite ervaren om in te slapen’, klinkt het. Het slechte nieuws? Het ziet er niet naar uit dat het de komende tijd zonniger wordt. De slaapexpert heeft ook goed nieuws, want je kan iets doen om op het einde van de dag wel sneller in te dommelen.

Beweeg meer

‘Het gure weer en de regen is voor velen niet uitnodigend om aan lichaamsbeweging te doen, maar toch is het belangrijk om voldoende actief te zijn gedurende de dag. Ga een halfuurtje zwemmen of sport thuis op de hometrainer. Lichaamsbeweging genereert ’s nachts meer diepe slaap. Die biedt ook voordelen de dag erna: je voelt je energieker.’

Blijf niet liggen

Houden de inslaapproblemen aan en pieker je erbovenop, blijf dan vooral niet in je bed liggen. ‘Hoe moe je ook bent, ga uit bed. Als je later terugkeert, zal je beter doorslapen. Dit is strategisch gezien een extreem belangrijke maatregel. Doe ontspannende dingen zoals yoga of lees een banaal stripverhaal, maar mijd alcohol. Het komt erop neer om afleiding te zoeken en niet alleen te blijven met je gedachten. Geef jezelf de kans om tot rust te komen.’ Ten einde raad? Ga langs bij de huisarts of haal een daglichtlamp in huis. Verbraecken stelt dat lichttherapie helpt om je slaap-waakritme weer juist af te stellen.