De 5 beste films van de week
Three billboards outside Ebbing, Missouri Foto: rr
Op drie reclameborden prijkt in vette letters de must-see van het moment: ‘Three billboards outside Ebbing, Missouri’ is een aangrijpende film. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

Three billboards outside Ebbing, Missouri

Moeder met een missie.


Met drie reclameborden langs de weg eist een vrouw dat de lokale politie eindelijk werk maakt van de verkrachting van en moord op haar dochter. Ze eist gerechtigheid: #TimesUp. Maar deze film gaat verder dan hashtags en toont dat achter vijandbeelden echte mensen schuilgaan, met hun eigen gevoeligheden en contradicties. De regisseur van ‘In Bruges’ doet dat met even veel nuance als overdrijving, met humor en met alle emoties beschikbaar, van woede tot spijt. Dit is een masterclass verhalen vertellen en een aangrijpende film over mensen die maar mensen zijn. Must-see.

naar de recensie >

een interview met regisseur Martin McDonagh >

 

2

Star wars: The last jedi

Een van de beste in de reeks.


De nieuwe ‘Star wars’ komt met een diervriendelijke ondertoon, niet weinig geholpen door schattige vogelachtige beestjes die lijken op papegaaiduikers: de Porgs. Zij zetten Chewbacca voor een dilemma: kun je een Porg aan het spit draaien en verorberen terwijl zijn schattige soortgenootjes toekijken?

naar de recensie >

 

3

Paddington 2

De beer doet het weer.


In Brexit-tijden exporteert het niet zo heel Verenigd Koninkrijk zijn knuffelbaarste held: niet Noel Gallagher, maar wel de minder ongelikte beer Paddington. Het verhaal neemt echter een donkere wending, want deze aaibare migrant met bruine huidskleur wordt valselijk van diefstal beticht en in de bajes gegooid. Gelukkig kan hij als geen ander broodjes smeren en stroop aan de baard. Deze film huldigt ongegeneerd ouderwetse, vergeten waarden als optimisme en naïviteit. Je wenst het alle kinderen toe.

naar de recensie >

 

4

Daphne

Lief en leed in Londen.


Daphne is hier niet om te pleasen. Ze is te jong om te settelen en te oud voor comazuipen. Haar doelloze leven krijgt een wending wanneer ze de enige getuige wordt van een gewelddadige overval op een nachtwinkel. De film ‘Daphne’ is hier ook niet om te pleasen. Maar grote kans dat ze onder je huid kruipt en dat je haar niet meer los wil laten.

naar de recensie >

 

5

Laissez bronzer les cadavres

Belgische spaghettiwestern in de mix.


250 kilo goudstaven op Corsica, een dikke sigaar en een sardonische schilderes: voor een portie camp met sliertjes moet je bij het Brusselse regisseursduo Cattet en Forzani zijn. Recensent Ruben Aerts viel voor hun experimenteerdrift en bravoure, die ze ook al toonden met ‘Amer’ en ‘L’étrange couleur des larmes de ton corps’. Te zien in UGC (Antwerpen, Brussel) en cinema Nova (Brussel).

naar de recensie >