Toppers en floppers op automarkt
Peugeot scoorde in 2017 met zijn model 3008. Foto: rr

Het Autosalon zorgt elk jaar voor een piek in de verkoopcijfers. Tijd voor een terugblik: welke automerken gingen er vorig jaar in ons land het meest op vooruit en welke verloren het meeste marktaandeel?

TOP-5

Peugeot: +11,36%

Deze stijging is opmerkelijk. Niet zozeer het percentage, want dat is minder indrukwekkend dan bij sommige andere merken, maar het aantal inschrijvingen zegt meer: in 2017 werden er 4.272 Peugeots meer ingeschreven dan in 2016. Met een respectabel marktaandeel van 7,66% bevindt het merk zich daarmee op de vierde plaats, net onder BMW. Met dank aan de 3008 en 5008.

Seat: +14,77%

Seat heeft heel wat te danken aan de Ateca. Dankzij die nieuwe SUV kan het merk de vraag amper bijhouden. Met 7.461 nieuwe inschrijvingen staat de constructeur weliswaar op plaats 20, maar verkeert het in uitstekende vorm.

Alfa Romeo: +30,17%

De Italianen staan op plaats 26 en met 2.610 inschrijvingen moeten ze Jaguar en Porsche laten voorgaan. Maar het cijfer gaat erop vooruit vergeleken met 2016. De eenvoudige reden? De Giulia en de nieuwe Stelvio.

Mercedes: +11,41%

Premium constructeurs boeren traditioneel goed op onze markt. Met de GLC en E-Klasse heeft Mercedes heel wat recente modellen, waardoor het een mooi resultaat kon neerzetten. Met 37.419 nieuwe inschrijvingen staat Mercedes op de zesde plaats van alle merken.

Nissan: +11,23%

De eerste Japanse constructeur in de lijst profiteert van de nieuwe Micra en het onafgebroken succes van de Qashqai. Met 18.287 inschrijvingen staat Nissan op plaats 13.

En verder… verkeren Fiat (+11,55%), Tesla (+33,99%), Porsche (+12,2%), Jeep (+15,78%), Subaru (+10,32%) en Infiniti (+20,89%) in uitstekende vorm. Afgelopen jaar werden er 112 nieuwe Ferrari’s in ons land ingeschreven (+60%).

FLOP-5

Renault: -8,81%

De constructeur met het meeste aantal nieuwe inschrijvingen in België (op de voet gevolgd door VW, dat slechts 500 stuks minder inschreef) is ook de grootste verliezer: bijna 5.000 nieuwe Renaults minder dan het jaar voordien.

Volkswagen: -4,83%

De daling lijkt beperkt, maar in volume gaat het toch om 2.560 inschrijvingen. Dat neemt niet weg dat VW nog steeds een solide tweede plaats inneemt in het klassement van nieuwe inschrijvingen.

Hyundai: -10,44%

Het Koreaanse merk krijgt een stevige tik, onder meer door de Tucson die steeds stevigere concurrenten krijgt. De Aziatische constructeur registreerde bijna 2.300 minder inschrijvingen, waardoor Hyundai op plaats 11 staat.

Honda: -9,75%

Vorig jaar stelde Honda heel wat nieuwigheden voor. Toch daalden de cijfers van de Japanse constructeur, maar het is goed om te weten dat de Civic nog niet in al zijn versies beschikbaar was en dat de nieuwe CR-V er binnenkort aankomt. Een overgangsjaar dus? Het levert Honda alleszins plaats 24 in het klassement op.

DS: -31,82%

Afgelopen jaar was bijzonder moeilijk voor het Franse premiummerk, dat een verouderd gamma op de markt heeft. De DS7 Crossback wordt voorgesteld in Brussel en zou de verkoopcijfers terug een zetje moeten geven. Momenteel staat DS op plaats 29.

En verder… noteren we uiteraard Lancia (-60,98%), Ford (-3,38%) dat met zijn Fiesta beterschap verwacht, Mitsubishi (-14,43%) dat zijn Eclipse Cross pas op het einde van het jaar voorstelde, en Morgan, dat de helft minder auto’s inschreef dan in 2016.