Waarom een herbruikbare koffiebeker kopen een goed idee is
Foto: istock/getty

De meeste Belgen gebruiken ondertussen een herbruikbare winkeltas maar slechts weinigen nemen een herbruikbare kop mee als ze onderweg koffie gaan kopen. Wat houdt ons tegen?

Sinds de komst van Starbucks is de meeneemkoffie ook in België langzaamaan ingeburgerd geraakt. Bijna elke koffiezaak, groot of klein, heeft zijn eigen wegwerpbekers, voor wie geen tijd heeft om even neer te zitten. Dat die beker nauwelijks tien minuten later al in de vuilnisbak belandt, houdt ons niet tegen. Deze cijfers misschien wel: in Groot-Brittannië worden elk jaar 2,5 miljard bekers weggegooid.

De Britten willen daarom een taks op wegwerpbekers invoeren, om zo koffiedrinkers aan te sporen om hun eigen, herbruikbare, mok mee te nemen. Verschillende koffiezaken geven al langer een korting aan wie zijn eigen beker meebrengt, maar weinig klanten maken daar gebruik van.

Een koffiebeker is inmiddels uitgegroeid tot statussymbool: met een wegwerpbeker in de hand, tonen we dat we geld hebben voor een dure caramel macchiato én het o zo druk hebben. Bovendien kun je argumenteren dat het niet erg praktisch is, om altijd zo’n beker op zak te hebben (en al zeker niet als je geen handtas of rugzak bijhebt).

Daarnaast wordt het ook moeilijker voor de barista om efficiënt te werken wanneer alle klanten een beker van een verschillende maat meebrengen, toch? Die moeten ze bovendien ook nog afwassen of omspoelen voor ze de koffie kunnen schenken. U maakt het hen dus makkelijker door voor wegwerp te kiezen. Al klinkt er bij de koffiezaken zelf een ander geluid.

Graag meer eigen koffiebekers’

Bij koffiebar Maurice, dat twee vestigingen heeft in Antwerpen, komen nog niet vaak klanten met een eigen beker over de vloer. Al zouden de uitbaters dat geen probleem vinden. 'De verschillende afmetingen van die bekers vormen geen probleem voor het bepalen van de hoeveelheden, want het opstomen van de melk gebeurt in de kannetjes zelf. In onze zaak aan de Boerentoren hebben we een vaste klant die steeds zijn eigen beker meebrengt en hij vraagt ook altijd even zelf om die even op voorhand uit te wassen. Ook dat is geen probleem’, klinkt het.

Ook bij Café Labath in Gent zien ze graag meer privé-koffiebekers komen. Klanten die dat doen, krijgen tien cent korting. Al blijft het ook daar eerder een uitzondering, op een paar vaste klanten na. Dat hun bekers niet afgestemd zijn op de routines van de barista, vormt geen probleem. ‘Onze ervaren barista’s kunnen de hoeveelheden goed inschatten, alleen latte art (de tekeningen in een koffie, red.) is moeilijker, omdat de koffie  niet altijd tot de rand reikt. Maar wie zij eigen beker meebrengt vindt de kwaliteit van de koffie doorgaans belangrijker dan het uitzicht.’

‘Beker van Starbucks is ook welkom’

Bij OR Coffee, met vestigingen in Brussel en Gent, deden ze enkele jaren geleden zelf een poging om wegwerpbekers te weren. ‘Wij waren een van de eerste koffiezaken die eigen recupereerbare bekers introduceerden: die kon je meteen kopen of kreeg je gratis bij de aankoop van een tiende koffie’, zegt Katrien Pauwels. ‘Die beker even omspoelen voor je ze opnieuw vult is nauwelijks extra werk voor ons.’

Hoewel veel klanten initieel enthousiast reageerden, bleek het uiteindelijk toch niet zo’n succes te zijn. ‘De koffiebeker werd hoe langer hoe vaker vergeten, en wie na een tijdje al verschillende herbruikbare bekers in zijn de had staan, koos dan sneller voor wegwerp. Toen onze eerste partij bekers op was, hebben we ze niet meer bijbesteld.’

Dat was ongeveer vijf jaar geleden. ‘Misschien was dat iets te vroeg en waren de mensen er nog niet klaar voor’, zegt Pauwels nu. ‘Dergelijke aanpassingen vragen een bewustwording, net zoals bij plastic zakjes.’

Ook nu nog zijn klanten met een herbruikbare beker eerder uitzondering, bij OR Coffee. ‘Maar we zien ze graag komen, met om het even welke beker. Die mag zelfs van bij Starbucks komen. Als je bij Carrefour gaat winkelen, kijken ze ook niet vreemd op als je een tas van Delhaize gebruikt.’