Liefkenshoek op rand van verzadiging
Foto: Gregory Van Gansen
Voor het eerst heeft de Liefkenshoektunnel in Antwerpen in een jaar meer dan tien miljoen voertuigen verwerkt.

Al jaren beleeft de Liefkenshoektunnel nog slechts superlatieven. In 2016 zag de tunnel het verkeersvolume stijgen met 10,6%, nadat het de jaren daarvoor al telkens zo’n 6 à 7% was toegenomen. Met nog eens 1,1 miljoen voertuigen meer verpulverde 2017 ook die records. ‘We zitten nu echt aan de verzadiging’, zegt operationeel manager Marc Persoon.

De tunnel, geopend in juli 1991, was berekend op maximaal 40.000 voertuigen per dag. ‘Daar schommelen we nu rond’, aldus Persoon. ‘Met woensdag 22 november als absolute topper in onze geschiedenis. Toen noteerden we met 52.458 voertuigen de hoogste verkeersstroom ooit. Maar 22 november was dan ook de dag van het “siliconenincident” op de Antwerpse Ring.’


'Schaduwtol'
Ook het aantal uren ‘schaduwtol’ is verdubbeld. Over ‘schaduwtol’ wordt gesproken als bij zware verkeershinder in de Kennedytunnel of op de Antwerpse Ring de Liefkenshoek tolvrij wordt opengesteld. Alle verkeer kan dan ‘gratis’ langs de tunnel, al past de overheid dan de tol bij. De tolvrije tijd bedroeg in 2016 nog 60,5 uur, maar piekte vorig jaar naar 115 uur en 40 minuten.

‘Het siliconenincident zat daar voor 24 uur tussen’, zegt Persoon. Het aantal voertuigen dat in die tolvrije uren vorig jaar omreed via de Liefkenshoek, is overigens meer dan verdubbeld: in 2016 nog 92.359; vorig jaar 205.046.
Een nog pijnlijker illustratie van de toegenomen verkeersdruk is het aantal ‘uren vertraagd verkeer/file in de tunnel en op het tolplein’. Daar meldt de vennootschap liefst een (bijna) verdrievoudiging in een jaar en bijna een vertwintigvoudiging in vier jaar: in 2014 ging het nog om 57 uur file. In 2016 om 254 uur en vorig jaar in één klap 808 uur. 

Fietsongelukken
Een zeer merkwaardige rubriek in het jaaroverzicht van de nv Liefkenshoek is het aantal ‘incidenten in de tunnel met fietsers/voetgangers’. Fietsers? De Liefkenshoek is toch een autotunnel? ‘Jawel’, grijnst directeur Marc Persoon. ‘Maar dat belet niet dat er toch wel eens een voetganger of een fietser in de tunnel sukkelt. In 2016 noteerden we drie zulke incidentjes, vorig jaar liefst acht. Dat gebeurt steevast in de zomer en het gaat altijd om toeristen voor wie we meteen een rijvak moeten afsluiten.’