Verkoop stijgt op eerste dag wintersolden
Foto: Karel Hemerijckx

De winterkoopjes zijn woensdag, ondanks het stormweer, positief verlopen. Dat zeggen althans verschillende sectorfederaties. De meeste modewinkeliers gemiddeld zo’n 4 procent meer verkopen dan op de eerste soldendag vorig jaar, klinkt het. NSZ telde bij haar leden zo’n 2 procent meer verkoop.

‘Er was minder volk in de winkelstraten, maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar’, zegt Dominique Michel van Comeos, dat vooral de grote ketens vertegenwoordigt.

‘Storm maar geen stormloop’, vatte Christine Mattheeuws van zelfstandigenorgansatie NSZ de eerste koopjesdag samen. ‘Veel consumenten hebben bewust gewacht tot de start van de solden om -dan pas- grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen’, stelt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. Volgens haar koopt de klant ook zeer gericht. ‘Hij gaat op zoek naar basisstukken om zijn garderobe verder aan te vullen.’

Grote kortingen

Eerder raakte al bekend dat de koopjes met grote kortingen van 30 à 50 procent zouden starten. Heel wat winkeliers zaten immers met grotere voorraden dan vorige keer.

De eerste dag was dus positief en dat zou ook de rest van de week het geval zijn, omdat het nog kerstvakantie is. Nadien zal het succes vooral afhangen van het weer, waarbij vooral lagere temperaturen de verkoop van winterstukken zouden moeten aanzwengelen.

De solden staan onder druk, vorige maand raakte bekend dat bevoegd minister Kris Peeters de sperperiode zou willen afschaffen zodat er een heel jaar door kortingen kunnen worden toegekend. Maar daar willen de sectorfederaties niet van weten. ‘De start van de solden blijft een magisch moment voor de consument, ondanks de fluistersolden en de koppelverkoop vooraf’, stelt Delanghe vast.