Belgische chauffeur heeft steeds duurdere smaak
Foto: Reporters / DPA
De meest verkochte merken, Renault en Volkswagen, boeten in aan populariteit. Luxewagens daarentegen verkopen steeds beter.

Toenemende files of niet, het was opnieuw een sterk jaar voor de autoverkoop in ons land. Er werden 546.558 nieuwe wagens ingeschreven, dat is 1,3 procent meer dan vorig jaar. Alleen in 2010 en 2011 waren dat er nog meer.

Renault blijft net als de twee jaar voordien het meest geliefde merk bij de Belgen, maar de troon begint te wankelen. Het Franse merk verkocht bijna 9 procent minder wagens dan in 2016 en wordt daardoor net niet ingehaald door Volkswagen. Ook dat merk boert trouwens achteruit. Peugeot maakte met 11 procent meer verkochte wagens wel een sprong voorwaarts.

Premiumwagens

De Belg raakt ook steeds verknochter aan premiumwagens. BMW blijft stevig op de derde plaats in de top tien en wint nog marktaandeel, en ook Mercedes gaat er flink op vooruit en verkocht liefst 11 procent meer. Verder weg in de rangschikking zag bijvoorbeeld ook Porsche de verkoop met 12 procent stijgen, met 3.450 nieuwe stuks. Ongetwijfeld speelt het succes van de Porsche Cayenne, de populairste plug-in hybride op de markt, daarin een belangrijke rol. Die is door zijn fiscale aftrekbaarheid extra in trek als bedrijfswagen.

Want dat Belgen duurdere merken verkiezen, komt onder meer door de vele bedrijfswagens op onze wegen. Leasingbedrijven kiezen graag voor merken die nog een grote restwaarde hebben, voor de verkoop achteraf. In de buurlanden verkopen de duurdere, vaak Duitse merken veel minder goed.

Ook de veelbesproken elektrische wagens van Tesla duiken op in de cijfers, met 1.151 ingeschreven stuks vorig jaar.

Minder motoren,meer vrachtwagens

Bromfietsen kenden een stevige boost in populariteit: er werden er bijna zeventig procent meer ingeschreven. De regels rond inschrijving van de tweewielers zijn veranderd. Ook bromfietsen die geen 45 kilometer per uur halen, moeten ingeschreven worden en een nummerplaat hebben. Motorfietsen deden het minder goed; volgens automobielfederatie Febiac werden er vooral minder scooters verkocht.

De verkoop van vrachtwagens ging er dan weer op vooruit.