Einde voor Playboy-magazine lijkt nabij
Foto: BELGAIMAGE

Het zou binnenkort wel eens gedaan kunnen zijn met de papieren Playboy. Dat suggereert het hoofd van het bedrijf alleszins in een interview met Wall Street Journal.

Eind september stierf Playboy-oprichter Hugh Hefner op 91-jarige leeftijd in zijn Playboy Mansion in Los Angeles. 64 jaar eerder had hij het bekende mannentijdschrift opgericht. Er volgden vele gloriejaren, maar de opkomst van het internet stak stokken tussen de wielen. In februari 2016 experimenteerde het blad met minder naakt, maar die beslissing werd na goed een jaar weer herroepen.

Ben Kohn, die na Hefners dood aan het roer van Playboy Enterprises Inc. kwam te staan, windt er nu geen doekjes om dat er nagedacht wordt over een nieuw experiment: het papieren tijdschrift opdoeken. In de Amerikaanse krant Wall Street Journal klinkt het dat het bedrijf meer wil focussen op ‘World of Playboy’, en dat is volgens hem ‘veel meer dan een kleine, verouderde printpublicatie’. 2018 staat dan ook in het tekenen van een ‘transitie van een mediabedrijf naar een sterkmerkbedrijf’.

7 miljoen

Winst haalt het bedrijf immers niet meer uit het boekje. De 500.000 exemplaren die vandaag per nummer verkocht worden, verbleken tegenover meer dan 5 miljoen in de hoogdagen van de jaren zeventig. Het bedrijf lijdt er jaarlijks naar schatting 7 miljoen dollar verlies door.

Een definitieve beslissing is er nog niet, maar ‘ik denk niet dat het gedrukte magazine de beste manier is om te communiceren met onze consumenten’, klinkt het. Om de mogelijke stopzetting te vergemakkelijken, onderhandelt men momenteel over de overname van Hefners aandelen, die in het bezit zijn van zijn erfgenamen. Tegelijk verdubbelt het bedrijf in 2018 zijn inspanningen om geld te verdienen aan partnerschappen en licentieovereenkomsten die zijn opgebouwd rond de naam, ethos en logo Playboy.