Schoenenontwerper Jimmy Choo heeft een pump met glitters ontworpen, die hij voorstelt in een reclame met model en actrice Cara Delevingne. Maar het spotje valt niet in goede aarde. De reden? Volgens veel mensen negeert het de volledige MeToo-discussie.

In het spotje loopt Cara Delevingne met de nieuwe schoenen, die de naam Shimmer in the dark meekregen, door de straten van New York. Niets bijzonders aan, ware het niet dat ze wordt nagekeken, nagefloten en nageroepen door de mannen die voorbij wandelen. Velen vinden de timing van de reclame bijzonder ongelukkig gekozen omdat de MeToo-discussie nu heel actueel is.

Het spotje, dat van november online staat maar nu pas over het internet circuleert, wordt seksistisch en grensoverschrijdend genoemd op sociale media.

Ook Delevingne zelf krijgt heel wat kritiek te verduren. Zij was immers een van de eersten die producent Harvey Weinstein aanklaagde omdat hij haar ongewenst probeerde te kussen. Mensen vinden het onlogisch dat ze tekende voor deze reclame.

Zoals bij elk internetrelletje zijn er ook in dit geval mensen die het opnemen voor de ontwerper en het model. Ze stellen dat het spotje net niet grensoverschrijdend is omdat de schoenen worden bejubeld, niet de vrouw die ze draagt en roepen anderen op om niet achter alles iets negatiefs te zoeken.

Het is niet de eerste keer dat een reclamespot met Delevingne onder vuur komt te liggen. Eerder dit jaar mocht een televisiespot van Rimmel niet langer worden vertoond in Groot-Brittannië omdat het onrealistische verwachtingen zou tentoonstellen.