Google houdt wél bij wat u zoekt
Foto: REUTERS

Zoekdienst Google beweerde in een advertentiecampagne dat gebruikers volledige controle hebben over wat er met hun surfgegevens gebeurt. Maar dat is niet correct. De Nederlandse toezichthouder op de reclamesector tikt de technologiegigant dan ook op de vingers.

Dit voorjaar pakt Google bij onze noorderburen uit met een advertentiecampagne: ‘Uw gegevens, u beslist’. Die suggereerde dat de gebruikers door een enkele instelling aan te passen ervoor konden zorgen dat Google niet zou onthouden wat de gebruiker zoekt. Maar eigenlijk slaat Google wel nog steeds de gegevens op, alleen zijn ze niet langer gekoppeld aan de persoonlijke account. Google kan de gegevens dus wel nog anoniem bekijken om gebruikersgegevens te analyseren.

Dus wekte de reclame een verkeerde suggestie, aldus een Nederlander, die ermee naar de Stichting Reclame Code stapte. Die geeft de klager nu ook gelijk. Voor de gemiddelde consument is het niet duidelijk dat Google wel degelijk iets aanvangt met de gegevens. Want dat staat ‘zodanig cryptisch’ in de reclame, dat het eigenlijk niet te begrijpen is.

Het oordeel van de toezichthouder betekent alleen dat Google de reclamecampagne niet meer mag voeren. Een verbod om iets met de gegevens aan te vangen kan de Stichting Reclame Code niet opleggen.