Na luxefrieten en gastronomische hotdogs: de gepimpte éclair
Foto: Niko Triantafillou
Onze grootmoeders hielden ze simpel, met soezendeeg, banketbakkersroom en een laagje glazuur. Niets mis met de klassieke éclairs, zegt u? Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde zien dat anders. Vanaf eind februari gaan de heren achter ‘Wasbar’ luxeversies maken van de populaire gebakjes, in hun nieuwe concept ‘Chez Claire’.

Tweeënhalf jaar geleden wandelden Henau en Vandenbogaerde door de straten van de Marais in Parijs, toen hun nieuwsgierigheid werd gewekt door een lange rij die voor een winkel stond aan te schuiven. 'Het bleek te gaan om een patissier die luxe-éclairs verkocht', zegt Yuri. 'Doorgaans houd ik niet van zoet gebak, maar we zijn toch in de rij gaan staan. De gebakjes smaakten zo goed dat we tegen elkaar zeiden: Dit moeten we naar België brengen.'

Zo gezegd, zo gedaan. Eind februari lanceren Henau en Vandenbogaerde in Antwerpen en Gent ‘Chez Claire’, waar in de koeltoog éclairs in dertien verschillende smaken zullen liggen, waaronder pistache, salted caramel en triple dark chocolate. Er komt zelfs een versie voor mensen met voedselintoleranties.

De heren maken met hun nieuwe project een verrassende carrièreswitch, na het succes van ‘Wasbar’, waar ze in 2012 in geen tijd bekend mee werden. De combinatie van wasserette en koffie- en eetgelegenheid kreeg snel verschillende vestigingen, haalde de internationale pers en kwam als winnaar uit de bus van het Eén-programma Topstarter. 'Nadat we het in 2015 verkochten, hebben we vier boeken geschreven en verschillende marketingprojecten uitgevoerd', zegt Dries. 'Maar vorig jaar begon het te kriebelen om weer een eigen zaak te hebben. En dus hebben we de knoop doorgehakt. Het was tijd voor iets anders. Dat idee van de luxe-éclairs uit Parijs: dat zou het worden.'

Mét een glaasje champagne

Voor hoeveel de gebakjes over de toog zullen gaan, ligt nog niet vast. Het prijskaartje zal hoger zijn dan bij de bakker om de hoek, maar 'gemiddeld zullen ze niet veel meer dan vier euro kosten'.

'De mensen zijn meer en meer met gezonde voeding bezig', zegt Yuri. 'Als ze zondigen, willen ze dat kwalitatief doen. De klanten kunnen de éclairs meenemen naar huis, of ter plekke degusteren. Wie écht wil genieten, drinkt er champagne van ons huismerk ‘Cuvée Claire’ bij. Wij gaan de ultieme vorm van zondigen aanbieden.'