Geen massa shoppers, wel beduidend meer verkocht op koopzaterdag
Foto: Boumediene Belbachir
Shoppers hebben gisteren samen 6,1 miljoen euro bijeen gekocht, zo blijkt uit cijfers van Worldline. Dat is dertien procent meer dan dezelfde dag vorig jaar. Nochtans gaven handelaars aan dat in hun winkels niet opmerkelijk meer volk over de vloer kwam, wat kan betekenen dat de stijging vooral dankzij online aankopen komt.

Door de sneeuw raakten shoppers begin deze week amper in de winkel, wat handelaars een dip in de verkoop opleverde. 'Kledingwinkels hebben maandag en dinsdag gemiddeld 70 procent minder inkomsten binnengekregen', zegt Isolde Delanghe van Mode-Unie in Het Nieuwsblad. 'Gisteren was in de steden wel veel volk, maar door regen in bepaalde delen van Vlaanderen was het moeilijker om overal een massa op de been te brengen. Het leidde amper tot een meerverkoop.'

Dezelfde vaststelling klinkt bij Unizo, dat ook polste naar winkels buiten de modesector. 'De cijfers zijn gelijkaardig aan die van vorig jaar op dezelfde zaterdag', zegt Luc Ardies. 'Het enige wat opvalt, is in de voedingssector: deze week zijn meer bestellingen voor kerstdag geplaatst dan vorig jaar.'

Switch naar online

Maar hoewel handelaars niet aangeven dat ze meer klanten over de vloer hebben gekregen, hebben we één week voor Kerstmis beduidend meer geld uitgegeven dan dezelfde koopzaterdag vorig jaar. In totaal kochten we, zowel online als in de winkels, voor 6,1 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van Atos Worldline, dat het betalingsverkeer in ons land in het oog houdt. Een verklaring voor die tegenstrijdigheid? Mogelijk maken meer klanten de switch naar online en kopen ze hun kerstcadeaus liever via het internet.

Het zou Worldline overigens niet verbazen als het dagrecord van 8,5 miljoen euro aan betalingen volgende week zaterdag, de dag voor kerstavond, sneuvelt. Het huidige hoogste bedrag werd immers ook gevestigd op 23 december en dat was vorig jaar zelfs een vrijdag.