Fietskoerier Bubble Post ontslaat ceo
Fietskoerier Bubble Post werd afgelopen zomer overgenomen door Bpost. Foto: rr
Amper vier maanden nadat Bpost het Gentse fietskoerierbedrijf Bubble Post had overgenomen, zet de raad van bestuur de ceo, Marc Morioux, op straat.

De raad van bestuur heeft gisteravond beslist om de samenwerking met Bubble Post-ceo Marc Morioux met onmiddellijke ingang stop te zetten, zegt Bpost-woordvoerder Barbara Van Speybroeck. Zijn taken worden vanaf vandaag overgenomen door Jeroen D’Espallier, die bij de pakjesdienst van Bpost verantwoordelijk is voor de Fresh Food Delivery. Voor Morioux was het ontslag naar eigen zeggen een donderslag bij heldere hemel.

Bpost nam afgelopen zomer de ecologische pakjesleverancier Bubble Post over (DS 7 juli), om het netwerk van haar dochteronderneming Citydepot versterken. Het Gentse bedrijf is gespecialiseerd in het leveren van pakjes bereide maaltijden op een milieuvriendelijke manier. Met cargofietsen en gekoelde bakfietsen kan Bubble Post in de stadscentra snel en makkelijk de laatste kilometers voor zich nemen.

‘Compleet verrast’

Marc Morioux nam bij Bubble Post amper anderhalf jaar geleden de fakkel over van medeoprichter en toenmalig ceo Benjamin Rieder. Naar eigen zeggen is hij ‘compleet verrast’ door zijn ontslag. ‘Er was niets dat erop wees dat de samenwerking zou worden stopgezet en de integratie verliep vlot’, reageert hij. ‘We de pakjesdienst al helemaal geïntegreerd en de volgende focus zou het gekoelde transport zijn. Bubble Post staat daarin verder dan Bpost en het is een markt waar heel veel potentieel in zit.’

Morioux geeft toe dat Bubble Post door een moeilijke periode is gegaan en was daarom blij dat er met Bpost een grote investeerder in het bedrijf was gestapt. ‘Dat was cruciaal voor het overleven.’ Hij begrijpt niet waarom hij nu aan de deur werd gezet, en ook Bpost wil geen reden geven. ‘Bubble Post is dan wel niet zo’n groot bedrijf, in vier maanden kan je niet alles veranderen’, zegt hij.

Groeipijn

De raad van bestuur van Bubble Post haalde Marc Morioux, die eerder al zijn strepen bij koerierdienst dpd verdiend had,  midden 2016 binnen om de start-up beter te stroomlijnen. De snelle groei van het bedrijf – op een bepaald moment 15 procent per maand – deed toenmalig ceo Benjamin Rieder naar adem happen, waarop het bestuur hem buitenspel zette. ‘We hadden onze financiën te weinig op orde’, zei Rieder daarover in De Tijd.

Morioux veranderde de structuur van het bedrijf grondig, waarbij hij meer top-down aanstuurde en de focus legde op kostenefficiëntie. Volgens werknemers van Bubble Post bereidde hij zo in stilte de overname door Bpost voor.

‘Bubble Post kijkt ernaar uit om onder de vleugels van Bpost verder te groeien’, zei Morioux nog bij de overname. ‘Onze medewerkers schrijven graag mee aan een volgende boeiend hoofdstuk van de toekomst van onze beide bedrijven.’ Maar voor Bpost heeft ook Morioux geen plaats meer in die toekomst.