Waarom de Finnen nooit problemen hebben om de wagen op te starten
Foto: rr

Bij elke winterprik lopen er bij pechverhelpingsdiensten meer oproepen dan normaal binnen, vooral te danken aan mensen die door een lege accu niet met de wagen kunnen vertrekken. Maar hoe zorgen ze er in het noorden eigenlijk voor dat ze niet elke dag met dit probleem af te rekenen hebben?

In Finland zijn de winters net iets strenger dan we hier gewend zijn: temperaturen van tientallen graden onder nul zijn geen uitzonderingen, en het sneeuwtapijt kan aangroeien tot in maart. Niets voor de doorsnee Belgische automobilist dus.

Gelukkig zijn de Finnen er wel op voorzien. De meeste wagens zijn er uitgerust met een speciaal elektrisch verwarmingssysteem. Voor je wil vertrekken moet je de stekker even in het stopcontact steken, en de batterij wordt bijgeladen. Bovendien verwarmt het systeem ook het motorblok, waardoor starten soepeler gaat.

In sommige gevallen is er ook een systeem ingebouwd dat ook de binnenkant van de wagen al een aangename temperatuur krijgt. Wie lang genoeg op voorhand verwarmt moet zelfs niet eens meer het ijs van de ramen krabben.

Veel automerken bieden de optie voor dit systeem aan op modellen die in Finland te koop zijn, maar er zijn ook garagisten die de verwarming kunnen inbouwen in bestaande wagens.

Dat klinkt goed voor wie vanuit de garage thuis vertrekt, maar er is ook gedacht aan wie onderweg moet laden. Op veel openbare parkeerplaatsen staat er jarenlang een stopcontact ter hoogte van de motorkap. Bedoeling is om daar dan even bij te laden.

In Finland zouden er zo 1 miljoen van die laadpalen zijn, voor ongeveer 3 miljoen wagens. Met het oog op de opmars van de elektrische wagen worden veel van die palen momenteel omgebouwd tot laadpunten voor de volledige wagen. Een van de grootste parkingbeheerders van het land experimenteert met opwaarderen van de elektriciteitskastjes.