‘Het lag niet aan ons lobbywerk’

Dat de Zweedse film ‘The square’ de grote slokop werd op de European Film Awards betekende dat de Belgen met lege handen naar huis moesten. Met ‘Vincent en het einde van de wereld’ en ‘King of the Belgians’ waren twee van de vier kanshebbers op beste komedie van Vlaamse makelij. Geen van beide bleken tegen de Zweedse almacht opgewassen.

Op voorhand liet Peter Van den Begin, hoofdrolspeler in ‘King of the Belgians’, verstaan dat ten minste een van de redenen is dat de Zweden meer deden om ruchtbaarheid te geven aan hun film bij de European Film Academy, die stemt op de films. ‘Het Vlaamse lobbywerk is niet nul, maar onder nul’, zei hij aan De Standaard.

Als dat zo is, ligt dat niet aan het harde werk van Flanders Image, reageert Christian De Schutter. Er stond onder meer een paginagrote advertentie voor de films op de achterkant van vakblad ‘Screen Daily’. ‘Veel meer dan zo’n advertentie kun je eigenlijk niet doen bij de European Film Awards. Je kan wel e-mails sturen naar de Academy-leden, maar dat is geen taak voor ons, maar voor de regisseurs en acteurs zelf. Als Flanders Image dit doet, ervaren de Academyleden dat als promo, terwijl het oprechter overkomt als de makers dat doen. Felix van Groeningen deed dat indertijd voor “The broken circle breakdown” en Valentijn Dhaenens deed het dit jaar voor de Nederlandse documentaire “Stranger in paradise”.’

Sowieso is de impact van pr erg beperkt bij de European Film Awards. De leden worden niet bestookt met cadeautjes zoals bij de Golden Globes. ‘Bij de Oscars is meer mogelijk, en “the Sky is the limit” bij de Golden Globes - toch als je kapitaalkrachtig genoeg bent. Maar in Europa zou zoiets al snel als omkoping worden gezien. Het gebeurt niet.’

Wat wel speelt, is het Eurovisiesongfestival-effect: landen uit dezelfde regio stemmen al snel voor elkaar. ‘The square’ kan zo wellicht rekenen op de Scandinavische sympathiestem. Maar zelfs dan nog gebiedt de eerlijkheid om toe te geven dat de Vlaamse films sowieso niet op konden tegen ‘The square’, dat sinds zijn Gouden Palm in Cannes omarmd is door pers en publiek in heel Europa.

Aanvulling: Peter Van den Begin laat weten dat hij niet doelde op het werk van Flanders Image, dat hij ten zeerste apprecieert. Hij wou ermee aangeven dat de regisseurs en acteurs van ‘King of the Belgians’ niet bezig zijn met lobbywerk, maar met films maken.