Tussen mode en paardensport: Alexa Fairchild start eigen modelabel

Een kledingsponsor heeft ze straks alvast niet nodig, mocht de Brusselse dressuurruitster Alexa Fairchild zich kwalificeren voor de Olympische Spelen in Tokio. Ze heeft immers een eigen modelijn te promoten, die ze samen met haar familie lanceerde.

Naar een naam voor het nieuwe Belgische modelabel moest niet lang worden gezocht, Alexa Fairchild klinkt internationaal en dromerig genoeg om als merk te worden neergezet. Maar het zou Alexa niet gelukt zijn zonder de Fairchilds: het voltallige Belgisch-Amerikaanse gezin is betrokken bij de opstart van dit nieuw modelabel.

Mode heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij de familie Fairchild. Grootvader John was de stichter en jarenlang het boegbeeld van W Magazine en Women’s Wear Daily, het toonaangevende Amerikaanse modevakblad. Vader Stephen was lange tijd de rechterhand van Valentino, en werkte ook voor Calvin Klein, Ralph Lauren en Giorgio Armani, alvorens zijn eigen modelabel op te richten. Nu is hij creatief directeur bij juwelenhuis Pandora. Ook moeder Erin bouwde een carrière op in de modeindustrie.

Die kennis en ervaring gebruiken ze nu om een eigen modelijn vol streetwearelementen te lanceren, genoemd naar oudste dochter Alexa, die de rol van creatief directeur opneemt. Haar zus Natasha is verantwoordelijk voor het multimediaverhaal. Daarnaast zijn er nog de vrienden die als ‘tribers’, deel van de stam, het merk uitdragen, in het echte leven en op sociale media.

AlexaFairchild_25sec_Film01 copy from WELOVEPURE.COM on Vimeo.

Een eigen modelabel is bovendien niet de enige grote droom die Alexa koestert. Dit 23-jarige international kid (haar vader is Amerikaans, haar moeder Belgisch, het gezin woonde eerst in New York en Rome alvorens zich in Brussel te vestigen) is ook een begenadigd paardrijdster, rijdt dressuur en traint hard om zich te plaatsen voor de Olympisch Spelen in Tokio. Die sportieve invloed weerspiegelt zich ook duidelijk in de seizoensloze, genderneutrale collectie die ze zopas lanceerde.

Die is meteen compleet, van T-shirts tot jassen en accessoires. Allemaal in Italië vervaardigd, en vaak met de hand beschilderd wat zorgt dat elk stuk uniek is. Wat wel telkens terugkeert als rode draad is het logo. ‘Dat was er al van het prille begin en ik vind het zo geslaagd omdat het verschillende betekenissen heeft. Uiteraard kan je er mijn initialen uit afleiden, maar anderen zien er ook de lucht, de aarde en de oceaan in. Of een huis’, vertelt Alexa.

Tussen mode en paardensport: Alexa Fairchild start eigen modelabel

Naast zwart en wit keren in de kledingstukken ook vaak de kleuren koningblauw en okergeel terug. ‘Het blauw is herkenbaar voor wie de Portugese badstad Comporta kent, waar veel van de witgeschilderde huizen met dit blauw omrand zijn. We gaan er al jaren op vakantie en het het is ook de plek waar we de campagnefoto’s hebben genomen. Het geel is dan weer herkenbaar voor het Portugese Obidos, nog zo’n stad waar we van houden.’

Naast paardrijden komt ook surfen aan bod in die campagnefoto’s, waarvoor de zussen Alexa en Natasha zelf model hebben gestaan, samen met enkele van hun vrienden. ‘Zij zijn het merk, maar het zijn geen modellen dus de fotoshoot was ook heel natuurlijk. We weten niet hoe we moeten poseren als professionele modellen, maar maakten gewoon plezier.’ Dat de beelden allemaal zwart-wit zijn, is een idee van Stephen. ‘We wilden in het begin ook niet teveel weggeven wanneer we foto’s deelden via sociale media, zwart-wit maakt het allemaal iets teasender.’

AlexaFairchild_25sec_Film04 copy from WELOVEPURE.COM on Vimeo.

De link met de natuur is niet alleen een leuke gimmick, Alexa Fairchild wil zich van bij de start positioneren als groen modelabel. Alle knitwear wordt geproduceerd met cardato kasjmier, dat voor 65 procent uit gerecycleerd materiaal bestaat. ‘Het was niet meteen ons uitgangspunt toen we de collectie tekenden, maar toen we over deze mogelijkheid leerden, waren we er meteen voor gewonnen. Het kan het milieu maar helpen!’ Ook het energie- en waterverbruik bij de productie wordt goed gemonitord en de logistiek wordt bewust dichtbij de fabriek in Italië gehouden. Tot slot is ook de verpakking volledig recycleerbaar.

De eerste collectie mag dan wel meteen bijna honderd stuks tellen, maar de Fairchilds zijn niet van plan om dat elk seizoen te herhalen. ‘Het is de bedoeling dat eens het merk en de website op punt staan, er elke twee-drie weken een aantal nieuwe stuks worden toegevoegd.’ Voorlopig wordt de collectie (met prijzen die variëren tussen 33 en 1.500 euro) enkel via de eigen webshop verkocht, maar er zijn gesprekken met multimerkenboetieks en andere onlineplatformen, klinkt het nog.