Nieuwe dienst­regeling NMBS: Meer treinen, maar Limburg hinkt achterop
Foto: rr
Een toename van het treinverkeer met vijf procent: dat belooft het nieuwe vervoersplan van de NMBS. Zondag gaat het van start.

De nieuwe dienst­regeling van de NMBS, die geldt tot en met 2020, focust op voorstadsnetten: de verbindingen rond de grote steden. Zeventig procent van het bijkomende aanbod concentreert zich rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. ‘Dat moet helpen om de fileproblemen rond deze steden te bekampen’, aldus de NMBS.

Op de verbindingen tussen de grote steden verandert, zeker tijdens de week, minder. Reizigersorganisatie TreinTramBus steunt die keuze. ‘De capaciteit op die grote lijnen volstaat al grotendeels’, zegt voorzitter Stefan ­Stynen. ‘Waar dat niet zo is, zoals in Brussel tijdens de spits, kan een uitbreiding van het net rond de stad helpen om de Noord-Zuidverbinding te ontlasten.’

Voor het eerst zal ook het treinaanbod op zaterdag en zondag verschillen. Beide dagen kennen immers erg verschillende verplaatsingspatronen. Op zaterdag zullen meer treinen van en naar winkelsteden rijden. Op zondagavond rijden er zes extra treinen om studenten naar hun koten te brengen: onder meer tussen De Panne en Leuven en tussen Hasselt en Gent.

Limburg achterop

Met de focus op de grote steden blijft West-Vlaanderen, maar vooral Limburg, ook in het nieuwe vervoersplan achterop lopen. Behalve enkele bijkomende shopping- en studententreinen in het weekend, zit er weinig extra in. Een versterking van het treinaanbod is sterk afhankelijk van beschikbare infrastructuur. En die is in Limburg niet alleen dun gezaaid, ze is ook druk bezet door de vele goederentreinen. In het nieuwe investeringsplan van de NMBS, dat voor eind dit jaar goedgekeurd moet worden, zou daar deels op ingespeeld worden.

De NMBS gaat er tot slot prat op dat met de nieuwe regeling de reistijd met gemiddeld drie procent zal afnemen als gevolg van vorderende infrastructuurwerken, maar ook omdat er minder ontkoppelingen nodig zullen zijn. Zo reis je vanaf zondag twaalf minuten sneller van Genk naar Blankenberge. Ook de aansluiting met bussen en trams moet beter. Daarvoor werkte de NMBS samen met de MIVB, De Lijn en TEC.