‘Geef vrachtwagens lagere cabines en grotere ruiten’
Foto: Katrijn Van Giel
Brussel vraagt samen met onder andere Londen en Parijs aan Europa om regels op te leggen om het zicht vanuit vrachtwagens beter te maken.

Negentien Europese steden vragen de Europese Commissie om snel strengere voorschriften op te leggen voor vrachtwagens. Dat schrijven ze in een gezamenlijke brief aan voorzitter Jean-Claude Juncker. Het zijn niet van de minste: Londen, Parijs, Berlijn, Amsterdam, Kopenhagen, Wenen, Barcelona. Ook het Brussels Gewest ondertekende de brief. Het zijn stuk voor stuk steden die inzetten op meer duurzame verplaatsingen (stappen, fietsen) en zwaar verkeer willen beheersen. 

Concreet vragen ze om vrachtwagens zo te construeren dat de chauffeur de andere weggebruikers beter kan zien. Dat kan door de cabine lager te plaatsen en de ruiten groter te maken, op zijn minst voor vrachtwagens die in stedelijke omgeving opereren. Dat zou het aantal fatale dodehoekongevallen kunnen terugdringen. Zoiets is haalbaar, want dergelijke voertuigen rijden al rond. Onder meer Brusselse vuilniswagens hebben al zo’n ontwerp.

Timing niet toevallig

‘Dit voorstel dat levens zal redden, ligt al lang op de Europese tafel’, laat het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A), weten. ‘De manier waarop vrachtwagens vandaag ontworpen zijn, houdt geen rekening met andere weggebruikers.’
 ‘Steden kunnen wel aan hun infrastructuur werken of snelheidsbeperkingen opleggen, maar het is Europa dat  bevoegd is voor de technische vereisten van voertuigen die op de weg mogen komen', zegt Stef Cornelis van de ngo Transport & Environment, die mee het initiatief nam voor de brief. Een algemene Europese verplichting zou voorkomen dat er in elke stad andere eisen gelden en het zou de nieuwe productie ook goedkoper maken.

De brief komt niet toevallig nu: de Europese veiligheidsregels uit de Safety Regulation zijn aan herziening toe. De vorige versie dateert van 2009. Nieuwe verplichtingen zouden tegen pakweg 2023 van kracht kunnen worden.

Vrachtwagens zijn in verhouding vaker betrokken bij dodelijke ongevallen. In België waren ze in 2015  goed voor 5,3 procent van het totale aantal ongevallen, en daarbij viel 14,5 procent van het aantal doden op de weg. In Brussel schommelt het aantal ongevallen al jaren rond de 100, waarbij elk jaar zowat 120 gewonden en 1 tot 5 doden vallen. Antwerpen werd in oktober opgeschrikt toen twee fietsers in twee weken tijd omkwamen bij ongevallen met een vrachtwagen. Acht lidstaten, waaronder België, vroegen in het voorjaar al een initiatief ter zake van de Commissie.