Luxeproducten online doorverkopen via Amazon mag niet
Foto: SunnyS - Fotolia

Luxeproducenten winnen belangrijke rechtszaak voor EU-hof in Luxemburg. Het hof verbied online doorverkoop via Amazon.

Volgens het Europees Hof in Luxemburg moet een leverancier zijn erkende distributeurs kunnen verbieden om platforms van een derde te gebruiken voor de online verkoop van zijn luxeproducten

Rechtszaak in Duitsland

Aanleiding voor het vonnis is een rechtszaak aangespannen door Coty Germany, een van de grootste producenten van luxueuze cosmetica in Duitsland. Coty Germany verbood de leden van zijn selectief distributienetwerk om naar buiten toe zichtbare platforms van derden te gebruiken bij de verkoop via internet van zijn luxeproducten.

Parfumerie Akzente, een van distributeurs in Duitsland, stoorde zich daar echter niet aan en verkocht de luxe-cometica van Coty zowel in haar eigen webshop als via Amazon. Maar de Parfumerie wordt nu teruggefloten door het EU-hof.

Dat volgt het advies van advocaat-generaal Wahl die eerder al aanklaagde dat deze platforms niet verplicht zijn de kwaliteitseisen na te leven die de leverancier oplegt aan zijn erkende distributeurs. Waardoor de leverancier bij het gebruik van dergelijke platforms de controle over de presentatie en het imago van zijn producten kan verliezen.

Uitstraling belangrijk voor luxeproducten

Het Hof benadrukt onder meer dat de kwaliteit van luxeproducten niet alleen voortvloeit uit de materiële kenmerken ervan, maar ook uit de allure en het prestigieuze imago, die er een luxueuze uitstraling aan geven. Die uitstraling is een essentiële eigenschap van die producten voor zover de consument ze daardoor kan onderscheiden van andere soortgelijke producten. Aantasting van die luxueuze uitstraling kan dan ook afbreuk doen aan de kwaliteit zelf van de producten.