Minister Peeters eist uitleg van AB InBev over prijsstijging pintjes
Foto: Photo News

Minister van Economie en Consumenten Kris Peeters (CD&V) roept AB InBev op het matje over de verhoogde bierprijs. Dat terwijl al een onderzoek loopt naar machtsmisbruik van de bierreus. Ook Test-Aankoop, het Neutraal Syndicaat van Zelfstandigen (NSZ) en Horeca Vlaanderen zijn niet opgezet met de prijsstijging. Volgens hen wordt de consument de dupe.

Vanaf volgend jaar zullen we voor een pintje gemiddeld zo’n 3,04 procent meer betalen. Zowel voor horeca-uitbaters stijgt de prijs (3,12 procent) als voor de grootdistributie en de winkelketens (2,83 procent). Verschillende organisaties reageren misnoegd en ook minister van Economie en Consumenten Kris Peeters wil meer tekst en uitleg van AB InBev.

Consument slachtoffer

De consument wordt uiteindelijk het slachtoffer van de prijsstijging, zegt Peeters. ‘De prijsverhoging gaat natuurlijk negatieve effecten hebben op de horeca maar ook voor de consument,’ zegt hij. ‘Ik heb dan ook met verbazing kennis genomen dat AB InBev de prijzen weer verhoogt, niet tegenstaande de Europese Commissie een onderzoek bezig is naar machtsmisbruik op de Belgische markt.’ Peeters heeft AB InBev gevraagd hem meer uitleg te verschaffen op zijn kabinet.

Machtspositie misbruikt

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of de brouwer de prijzen van bier in ons land kunstmatig hoog heeft gehouden.

Minister Peeters eist uitleg van AB InBev over prijsstijging pintjes
Foto: BELGA

‘Bierreus AB InBev misbruikt zijn machtspositie’, zei eurocommissaris voor mededinging Margrethe Vestager vorige week nog. ‘Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren. Wij zijn van oordeel dat de brouwerij mogelijk opzettelijk heeft verhinderd dat goedkoper ingevoerd bier uit Frankrijk en Nederland de consumenten in België bereikt.’ Als dat klopt, riskeert InBev daarvoor een boete van tien procent van haar omzet, zo’n slordige 4,5 miljard euro.

Slechte grap

‘Dit moet een slechte grap zijn met een afschuwelijke pointe bovendien’, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De nieuwe aangekondigde prijsverhoging zal de kleinhandel en de horeca in ons land sowieso treffen. Daarom raadt NSZ aan om die prijsverhoging integraal door te rekenen aan de klant. ‘Dat is misschien geen sympathieke maatregel, maar wel een noodzakelijke, gezien de beperkte winstmarges in beide sectoren’, zegt Mattheeuws.

Kies B-merken

Consumentenorganisatie Test-Aankoop vreest voor de consument. ‘We kunnen alleen maar aanbevelen om ook eens naar de private, B-merken, te gaan kijken. Die zijn ook vaak kwalitatief goed en bovendien goedkoper.’

Fout signaal

Ook Horeca Vlaanderen is niet opgezet met de prijsstijging. ‘We betreuren het heel erg dat de prijsstijging hoger is in de horecasector dan in de distributiesector. Een cafébaas betaalt sowieso al meer voor een flesje dan de supermarkten. Dat is gewoon een enorm slecht signaal naar de horecasector toe. Dat betreuren we heel sterk.’