Sint koopt voor 68 euro per kind cadeautjes
Foto: BELGA

De Sint in België is dit jaar iets guller dan vorig jaar. Vooral voor kinderen jonger dan zes jaar. Bij oudere kinderen - tussen 12 en 18 jaar - komt hij veel minder vaak langs.

Het onderzoeksbureau WES Research & Strategy vroeg aan 1.500 volwassen Belgen of ze sinterklaascadeautjes kopen voor hun kinderen of kleinkinderen. Uit de bevraging blijkt dat 51 procent van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt voor (brave) kindjes. Dit is goed voor een stabiele omzet van ongeveer 345 miljoen euro.

Vooral bij jonge kinderen

De Sint lijkt dit jaar wel iets guller te zijn. Gemiddeld wordt er 68 euro per kind gespendeerd, waar dat bij de vorige peiling nog 64 euro per kind was. Wellicht omdat hij bij iets minder kinderen langskomt dan vorig jaar.

In bijna 85 procent van de gezinnen met één of meer kinderen jonger dan 6 jaar worden sinterklaascadeautjes aangekocht. Dat percentage zakt fors naarmate de kinderen ouder zijn. Toch komt de Sint nog langs bij ruim 55 procent van de gezinnen waar het jongste kind tussen 12 en 18 jaar oud is. Bij de ondervraagde 65-plussers zien we dat nog de helft van hen sintaankopen doet.

Online vergelijken, fysiek kopen

Twee op de drie Belgen die geschenken aankopen, gaan online het aanbod of prijsverschillen tussen verschillende winkels vergelijken. Opmerkelijk is dat 7 op 10 Belgen vervolgens de eigenlijke aankoop verrichten in een fysieke winkel. Dat fenomeen heet webrooming: hoe een website ook kan bijdragen aan de bezoeken aan een fysieke winkel. (Slechts) een kwart van de Belgen doet zijn of haar sinterklaasaankopen via een webshop.