Geen klasgemiddelde meer op schoolrapport
archiefbeeld Foto: An Nelissen
Het Gemeenschaps­onderwijs adviseert om kinderen niet met elkaar te vergelijken.

Scholen in Vlaanderen worstelen volop met de vraag of er nog klasgemiddelden of medianen thuishoren op het schoolrapport. Veel lagere en middelbare scholen in het Gemeenschapsonderwijs (GO!) zijn er al van afgestapt. De nieuwe tendens is het gevolg van een specifiek beleid binnen het GO!.

‘Het staat niet in richtlijnen ­gebeiteld, maar we raden het ­onze scholen aan die gemiddelden niet langer te gebruiken’, zegt GO!-woordvoerster Johanna Laurent. ‘Gemiddelden zeggen weinig over de ­individuele prestaties van leerlingen. Een kind dat zeven op tien haalt, zal in een sterke klas misschien onder het gemiddelde zitten en in een zwakke groep erboven. Klassen zijn te willekeurig samengesteld om eerlijk te kunnen vergelijken.’

Bovendien hebben gemiddelden een negatief effect op het welbevinden van kinderen. ‘Uit onderzoek van de onderwijsinspectie is eerder al gebleken dat leerlingen zich beter voelen op school als ze minder met elkaar worden vergeleken’, zegt Laurent.

Vooral dat laatste argument lokt kritiek uit bij onderwijs­experts. ‘Kinderen moeten ook leren dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is’, argumenteert cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent). ‘Bovendien hebben zulke ingrepen een invloed op de motivatie van jongeren. Een leerling die eens onder het gemiddelde scoort, zal de volgende keer misschien meer zijn best doen.’