'Pimp my street' moet Brusselse wijk nieuw leven inblazen
Twaalf ondernemers vestigen zich zeven weken lang in de Korte Beenhouwersstraat in Brussel. De bedoeling is om de wijk Ilot Sacré te herwaarderen. De pop-upondernemers zijn enthousiast, de vele restauranthouders in de wijk reageren koeltjes.

Het Ilot Sacré is een populaire plek bij vooral buitenlandse toeristen. Ze worden ernaartoe gelokt door de vele horecazaken en de ‘typische’ sfeer. De Brusselaars zelf lopen meestal in een boogje rond de wijk of trekken rechtstreeks naar de enkele kwaliteitszaakjes. Met ‘Pimp my street’, een festival voor pop-upwinkels, probeert het stadsbestuur het imago van de wijk nu op te krikken. Zeven weken lang wordt de Korte Beenhouwersstraat een ontmoetingsplek, een ‘hub’ voor creativiteit en handel.

‘Ons doel is om Brusselaars opnieuw zin te doen krijgen deze gezellige straat te komen ontdekken en om winkels en investeerders het potentieel van het Ilot Sacré te laten zien’, zegt initiatiefneemster en schepen van Economische Zaken Marion Lemesre (MR).

Pralines en design

De pralines van Laurent Gerbaud bijvoorbeeld zullen voortaan niet alleen in de Ravensteinstraat, maar ook in de Korte Beenhouwersstraat te koop zijn. ‘Ik heb geen voeling met deze wijk, maar ik vind het een goed idee om zeven weken te testen of mijn chocolade ook hier succes heeft. Ik weet dat er hier meer toeristen rondlopen dan in de buurt van mijn andere zaak, maar dat hoeft niet noodzakelijk een nadeel te zijn’, zegt Gerbaud, die voor zijn pop-upzaak samenwerkte met schrijnwerker Frank Kuschnerus. ‘In deze winkel werken we louter met recuperatiemateriaal. Dat geeft een enorm contrast met mijn andere winkel, waar alles meer afgewerkt is. Maar zo'n samenwerking maakt dit project net interessant.’

Voor binnenhuisarchitecte Dominique Gringoire van Design Agency is het haar eerste zaak. ‘Mensen komen tot bij mij via mijn website of mond-tot-mondreclame. Dit project is voor mij belangrijk omdat ik als Brusselaar zelf wil dat er nieuw leven in de wijk geblazen wordt. Ik wil graag mijn steentje bijdragen.’

Terrassen nodig

De restauranthouders in de straat kijken met gemengde gevoelens naar de transformatie van de wijk. ‘Het is uiteraard beter dat deze panden gebruikt worden dan dat ze leegstaan, maar met het aantrekken van deze ontwerpers zul je de wijk niet levendiger maken’, zegt Ralw Marwa van Brussels Garden. ‘Vroeger vonden hier veel meer activiteiten plaats, waren er ook meer restaurants en konden de mensen tenminste op een terras zitten. Dát heeft deze wijk nodig.’

De tijdelijke winkels zijn tot 7 januari open. Ze zijn herkenbaar aan het blauwe neon uithangbord ‘Pimp My Street’ en zijn open van woensdag tot zondag tussen 12.00 en 19.00 uur.