Zuurstofreserves nu echt kritiek, maar nog steeds ‘geen spoor van vermiste duikboot’
Archiefbeeld van de vermiste duikboot. Foto: AFP

De internationale reddingsoperatie voor de Argentijnse duikboot ARA San Juan, die in het zuiden van de Atlantische Oceaan spoorloos is verdwenen, is een race tegen de klok geworden. Ondanks een vloot van 14 schepen en 10 vliegtuigen uit verschillende landen zijn alle aanwijzingen voor de locatie van de sinds een week vermiste duikboot een vals spoor gebleken.

In de loop van dinsdagnacht hadden lokale media bericht dat een Amerikaans vliegtuig op zijn radar een metalen object op 70 meter diepte had gespot op de voorziene route van de duikboot. Na grondig afspeuren van de zone werd uitgesloten dat het om de ARA San Juan ging, aldus de woordvoerder van de marine, kapitein Enrique Balbi, woensdag in Buenos Aires.

‘Op de zevende dag van de zoektocht zijn we in een kritieke fase beland’, zei de woordvoerder. De zuurstofreserves aan boord van de duikboot zijn voldoende voor zeven dagen, als hij niet kan stijgen naar de oppervlakte en via de snuiver verse zuurstof kan opnemen. Niemand weet of dat gebeurd is.

De kapitein van de duikboot had bij het laatste radiocontact op 15 november gemeld dat de batterijen waren stilgevallen. Dat euvel kon echter verholpen worden, klinkt het bij de marine. De krant La Nación schreef onder aanhaling van een bron bij de marine dat er zich een kortsluiting aan boord had voorgedaan, toen water door de hoge zee via de snuiver in de duikboot was terechtgekomen. Die snuiver wordt gebruikt om lucht aan te zuigen voor de dieselmotoren en uitlaatgassen af te voeren.

Nieuw zoekmateriaal

Een Noors schip met een vanop afstand gestuurde onderwater-robot (ROV) en ander materiaal van de Amerikaanse marine aan boord zou woensdag nog in de omgeving arriveren waar vermoed wordt dat de duikboot zich bevindt. Een ander schip uitgerust met een mini-onderzeeër van de Amerikaanse marine volgt het schip op de voet en kan voor eventuele bergingspogingen op de zeebodem ingezet worden.

De Argentijnse marine heeft het regionale ziekenhuis in de Patagonische havenstad Comodoro Rivadavia opgevorderd. Alle geplande operaties moesten uitgesteld worden en vier zalen vrij gehouden worden om de bemanningsleden van de duikboot eventueel te kunnen opvangen.

De ARA San Juan, een duikboot van het type TR 1700, werd in het Duitse Emden gebouwd en in 1985 aan de Argentijnse marine afgeleverd.