Waarom wegmarkeringen aanbrengen buiten de spits, geen optie is
Foto: An Nelissen

Op de Brusselse buitenring stonden vanmorgen lange files. Er worden nieuwe wegmarkeringen aangebracht. Waarom doen ze dat niet ’s nachts?

‘Zoals iedereen weet, duurt de spits tegenwoordig alsmaar langer. De ochtenddrukte is tegen de middag nog niet verdwenen, de avondfile komt al om half vier op gang. Het zijn geen gemakkelijke situaties, waarin wij moeten werken.’ Dat vertelt Anton De Coster, woordvoerder bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

Zijn organisatie was vanmorgen in heel wat Brusselse bedrijven allicht kop van Jut. Vanaf 9 uur zijn aannemers immers begonnen met de aanpassing van de wegmarkeringen in de overgangszone van de buitenring naar de E40 in Zellik. De maatregel moet op lange termijn het verkeer op de Ring vlotter laten verlopen.

Maar zoals gevreesd veroorzaakten de werken zware verkeershinder. Nog rond het middaguur was het aanschuiven van Sint-Stevens-Woluwe tot Zellik, met vertragingen tot ruim 75 minuten.

‘Grondig over nagedacht’

‘Wij hadden al lange tijd aangekondigd dat we deze werken tussen 9 en 15 uur zouden uitvoeren’, zegt De Coster. ‘Vroeger was op dat moment de ochtendspits voorbij, maar vandaag is dat dus niet meer zo. Later beginnen is geen optie, want dan zijn de werken niet klaar voor de avondspits zich alweer op gang trekt.’

En wat is er mis met de nacht? Op dat moment, wanneer er erg weinig verkeer is, worden toch zo vaak wegenwerken uitgevoerd? ‘Dat klopt,’ zegt De Coster, ‘maar het aanbrengen van wegmarkering moet bij daglicht gebeuren. Zeker op stukken weg die niet recht zijn, zoals dat in Zellik. Het is echt precisiewerk, dat heel exact moet gebeuren. Werfverlichting of straatlantaarns volstaan daarbij niet.’

‘Over het tijdsvenster van 9 tot 15 uur is grondig nagedacht’, besluit De Coster. ‘Wij kunnen deze werken op geen enkel ander moment uitvoeren.’