‘Wiskunde-examen was zo moeilijk dat studenten huilend vertrokken’
Themabeeld. Het Examen Nederlands voor Havo-leerlingen in Rotterdam. Foto: BELGAIMAGE

De Nieuw-Zeelandse minister van Onderwijs is een onderzoek gestart naar een ‘onmogelijk’ examen wiskunde voor vijftienjarigen. Tweeëntwintig leerkrachten, die de vragen nauwelijks zelf opgelost kregen, hadden een open brief geschreven aan de minister.

Het was paniek troef bij de studenten die maandag in Nieuw-Zeeland een examen meetkunde moesten afleggen. De vijftienjarigen kregen er vragen voorgeschoteld die door de New Zealand Qualifications Authority, een overheidsorgaan dat onder meer toeziet op de standaardisering en de kwaliteit van examens, opgesteld zijn. De vragen, die uit ‘niveau 1 meetkunde’ zijn geplukt, bleken echter bijzonder moeilijk.

‘Wij proberen studenten een heel jaar lang voor te bereiden op hun examens zodat ze het goed zouden doen’, getuigt een lerares middelbare school aan The Guardian. ‘Maar dit examen was zo moeilijk dat studenten huilend en totaal gedesillusioneerd vertrokken. ‘We vechten al tegen de bierkaai om wiskunde populairder te maken en dit soort voorvallen helpt zeker niet om de hoge drempel die studenten voelen, te verlagen.’

Dubbel gestraft

Na het examen beslisten de leerkrachten om de vragen zelf ook eens op te lossen. Dat bleek moeilijker dan gedacht, en sommigen losten de vragen, die volgens de overheidsinstantie perfect zijn afgestemd op de kennis van een vijftienjarige, zelfs verkeerd op.

‘Er zaten elementen in die test die niet tot de kennis van niveau 1 maar van niveau 2 of zelfs 3 behoren’, vertellen de leerkrachten aan The New Zealand Herald. ‘Het was onmogelijk voor iemand met de kennis van niveau 1 om dit examen tot een goede einde te brengen. Bovendien waren sommige vragen erg gelijkend, waardoor studenten die het antwoord niet kenden op de ene vraag het antwoord automatisch ook niet kenden op de andere, bijna identieke vraag. Die dubbele bestraffing is niet correct.’

Niet de eerste keer

Vrij snel na het examen beslisten 22 leerkrachten een open brief te schrijven naar de minister van Onderwijs, Chris Hipkins. Die vraagt nu een volledig rapport over het incident en wil dat het examen nauwkeurig bestudeerd wordt.

Het is niet de eerste keer dat er discussie ontstaat over een examen van de overheidsinstantie. Ook vorig jaar klaagden leerkrachten over de moeilijkheidsgraad van de wiskunde-examens, die ‘zelfs voor kinderen van wetenschappers te moeilijk waren’.

Wilt u weten hoe het met uw wiskundige kennis gesteld is? Hieronder kunt u het volledige examen meetkunde, niveau 1, bekijken:

NZ Qualifications Authority Lvl 1 Math/Stats Exam 2017 by The Guardian on Scribd