Gent krijgt ‘nieuwe winkelstraat’
Simulatie: de hoek van de Universiteitstraat en de Kouterdreef (met linksachter de Kouter): een winkelbuurt met de ‘betere merken’.

Vandaag is het nog een werf, maar vanaf maart kunt u winkelen in de Gentse Kouterdreef. Onder meer de merken Juttu, River Woods en Tommy Hilfiger trekken naar de nieuwe en bredere winkelstraat tussen de Kalandeberg en de Kouter. ‘Dit wordt géén nieuwe Veldstraat.’

De Brabantdam herleeft sinds de Bravoko-werken zijn afgerond, maar daarmee was de buurt nog niet helemaal af. De Kouter heeft vandaag nog steeds een ‘vieze hoek’. Cru, de luxesupermarkt van de Colruyt-groep, zit verstopt achter werfwagens, hekken en kranen. Maar die zijn bijna weg. In maart moet de Kouterdreef, een nieuwe winkelstraat tussen de Kouter en Kalandeberg, klaar zijn. Helemaal in de stijl van naburige straten als Koestraat, Kortedag­steeg en Brabantdam.

Winkelwandelstraat

Zopas werden op de retailbeurs Mapic in Cannes de eerste bewoners van de Kouterdreef bekendgemaakt. Allemaal klinkende namen: Tommy Hilfiger, River Woods en Gant zijn er maar enkele. Juttu, een dochter van AS Adventure, was al bekend. In totaal komen er tien winkels, allemaal met een oppervlakte tussen de 200 en 400 vierkante meter. ‘Boetieks’, zegt Alexis De Groote van projectontwikkelaar Matexi. ‘Dit wordt géén nieuwe Veldstraat.’

Middenstandsschepen Christophe Peeters ziet het graag gebeuren. ‘Het is een prachtig project’, zegt hij. ‘Het bewijst dat veel grote merken absoluut in Gent willen zijn en in onze stad willen investeren.’

In het begin zal de Kouterdreef nog autoverkeer slikken, onder meer uit de Universiteit­straat. ‘De straat wordt zo aangelegd dat ze later kan worden omgevormd tot winkelwandelstraat.’

Moeilijke oefening

Voor Matexi was het een moeilijke oefening. ‘Aan de kant van het oude KBC-gebouw moesten we de historische gevel respecteren. Tegelijk moesten we het interessant maken voor handelaars’, zegt De Groote. ‘Die hebben het liefst zo weinig mogelijk deuren en muren. Ze willen dat hun klanten letterlijk naar binnen worden gezogen. Het voordeel aan zo’n oud gebouw: de ruimtes hebben hoge plafonds. Ook dát willen de grote merken.’

Aan de overkant van de straat bouwde Matexi een nieuw complex en hadden ze vrij spel. ‘Dat zijn topwinkelruimtes geworden, helemaal zoals winkeliers ze vandaag willen.’

De projectontwikkelaar lijkt overtuigd van het succes. ‘De Kouterdreef zal elke dag evenveel mensen zien als de Koestraat. Het voordeel is de nabijheid van de Kouterparking.’

Nu al zit Cru in het gebouw, en daar is het nog iets te rustig. ‘Uiteraard willen die mensen dat de straat zo snel mogelijk opent. Zolang ze er alleen zijn, is er weinig passage.’

Opmerkelijk: Tommy Hilfiger verlaat de hoek van de Zonnestraat en de Veldstraat en kiest voor de nieuwe winkelstraat. ‘De kant van de Veldstraat waar zij zaten, ziet heel hard af’, weet De Groote. ‘Wij noemen dat het Primarkeffect. De massa is aan het opschuiven naar de Korenmarkt en de Lange Munt. Tommy Hilfiger anticipeert daarop en wil zich positioneren tussen de andere merken die voor de Kouterdreef kiezen.’