Proximus komt huurders vaste toestellen toch tegemoet (zonder financiële compensatie)
Foto: BELGA

Proximus zal de 150.000 klanten die al jaren een vast telefoontoestel huren bij de volgende factuur een brief sturen. Daarin vertelt het bedrijf hoe ze de huur kosteloos kunnen opzeggen. Wie dat doet, zal bovendien zijn vast toestel mogen houden. Een financiële compensatie komt er niet.

Sommige abonnees huren al jarenlang een toestel zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Vaak hebben ze een veelvoud betaald van de waarde van de telefoon. Het is wel aan de klant zelf om contact op te nemen met het telecombedrijf (telefonisch of via de website) om de huur stop te zetten. Klanten kunnen vanaf nu terecht op 0800-22 850 of op proximus.be/telefoonverhuur.

Geen compensatie

Een financiële compensatie voorziet het telecombedrijf niet.

Proximus-woordvoerder Nele Van Malderen vergelijkt het met de huur van een huis. ‘Iemand die al veertig jaar een huis huurt, heeft dat misschien op de duur ook al terugbetaald. Sommigen huren bewust, omdat er ook een service aan die huur verbonden is. Als het toestel stuk is, kunnen ze het meteen omruilen bijvoorbeeld.’

‘Melkkoeien’

SP.A-parlementslid Rob Beenders is ontgoocheld dat er geen financiële compensatie komt. ‘Klanten die hun telefoontoestel al lang hebben afbetaald nog langer een huur laten betalen is oneerlijk. Op deze manier ziet Proximus, een overheidsbedrijf, klanten als melkkoeien en dat kan niet de bedoeling zijn.’

SP.A vraagt dat de bevoegde ministers bijsturen en ervoor zorgen dat de getroffen klanten hun te veel betaalde huur teruggestort krijgen. Ook CD&V-Kamerlid Veli Yüksel blijft erbij dat dat Proximus het onterecht betaalde huurgeld moet terugbetalen. 

inister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en minister van Telecommunicatie Alexander De Croo (Open VLD) vinden dat Proximus meer moet doen. Voor hen zijn nog niet alle vragen beantwoord.