De Beverentunnel (R2) is dinsdagnamiddag volledig versperd richting Nederland na een aanrijding tussen vier vrachtwagens. 'Het verkeer staat er volledig stil', aldus Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Er zullen ook gevolgen zijn voor de avondspits aan de Kennedytunnel. 'Maar er is nu eenmaal geen alternatief.'

Het ongeval gebeurde dinsdagnamiddag kort voor 14 uur, op dat moment was het al druk op de rechterrijstrook voor de Beverentunnel. 'Een vrachtwagen had het tragere verkeer voor hem blijkbaar niet opgemerkt en reed in op een vrachtwagen voor hem', aldus Bruyninckx. 'Dat was zo’n zware klap dat de andere voorganger ook op diens voorganger knalde. In totaal waren er vier vrachtwagens bij het ongeval betrokken. Twee ervan moeten worden getakeld. En takelen in een tunnel, is geen sinecure.'

Rond 14.45 uur stond het verkeer richting Nederland volledig stil. Goed voor vijf kilometer file. De politie probeert op dit moment het stilstaand verkeer er nu weg te krijgen. 'Er is geen doorgang aan. De file start nu zelfs al op de E34 zelf, vanaf Melsele staan ze stil. En omdat we op dit moment onmogelijk kunnen inschatten hoe lang de takelwerken nog zullen duren, raden we iedereen aan om de omgeving te mijden en om te rijden indien mogelijk.'

Er was ook sprake van vloeistof op de baan, maar dat zou al opgelost zijn.

Zware avondspits rond Antwerpen

Het Verkeerscentrum vraagt om de omgeving indien mogelijk te vermijden. Verkeer over langere afstand vanuit Beveren richting Nederland kan beter omrijden via de Antwerpse ring (R1) om de E19 of A12 te bereiken. Lokaal moet je de snelweg verlaten aan Waaslandhaven-Zuid, om vervolgens calamiteitenroute U te volgen tot de oprit Waaslandhaven-Noord. Het is echter erg druk op dat traject.

'Uiteraard zal dat ook gevolgen hebben voor de avondspits daar, maar er is nu eenmaal geen alternatief. De avondspits is nu nog niet begonnen. We hopen dat de situatie aan de Beverentunnel tegen dan al beter is. We raden de mensen aan om de verkeersinformatie zo goed mogelijk in de gaten te houden.'